רבי אברהם הכהן (באבא רבי) זצ"ל

 

רבי אברהם הכהן (באבא רבי) (הראשון) זצ"ל מגדול דיני תוניס בדורו. חי במאה ה17-18 ושימש ראש רבני תוניס. לא ברור מהזה שנה אולי יחד אם הרצ"ץ או אחריו עד לפטירתו בשנת תע"ה-1715.

קיימת סברה (מלכי תרשיש דף קצ"א. תולדות חכמי תוניס דף רי"א) שרבי אברהם הכהן(באבא רבי) הוא אבי משפחת הכהן יצחקי לפי סדר הדורות הבא:

אברהם הוליד את שמואל. שימש כראש רבני תוניס לאחר אביו, חתום ראשון בהסכמה לספר "שתי ידות" בשנת תפ"ח-1728.

שמואל הוליד את יצחק. שימש כדיין בבית דינו של רבי אברהם טייב (באבא סידי), חתום שלישי בהקדמה לספר "תשב"ץ " בשנת תצ"ח-1738.

יצחק הוליד את יוסף. הוא רבי יוסף הכהן יצחקי הדיין אשר הוסיפו לו את השם יצחקי על שם אביו, כי בדורו היו שני דיינים  שנשאו את השם יוסף הכהן, רבי יוסף הכהן יצחקי נתמנה לדיין בהיותו בן שבע עשר, לאחר פטירתו של רבי מסעוד רפאל אלפאסי בשנת תקמ"ה-1775. נתמנה לראש רבני תוניס.

יוסף הוליד את שמואל. רבי שמואל הכהן יצחקי שימש תחילה כדיין בבית דינו של אביו רבי יוסף הכהן יצחקי, ולראיה חתומים שניהם בשנת תקמ"א-1781 בהסכמה לספר "עץ חיים-אשל אברהם" רבי יוסף הכהן ראשון ורבי שמואל במקום החמישי, לאחר פטירתו של רבי שלמה אלפאסי בשנת תקס"א-1801 נתמנה תחתיו.

שמואל הוליד את יצחק חי.  רבי יצחק חי הכהן יצחקי שמש כסופר בבית הדין הרבני בתוניס, חתום בספר "מעשה בית דין" בדף נ"ב ע'ב יחדם אם רבי שלמה הכהן בשלהי חודש אדר שנת התק"ץ ואחד-תקצ"א-1831.

יצחק חי הוליד את אברהם. רבי אברהם הכהן יצחקי  דיין בבית דינו של רבי ישועה בסיס ומחבר הספר "משמרת כהונה"

בספר "זרע יצחק" לרבי יצחק לומברוזו זצ"ל מהדורה חדשה משנת תשנ"ג בדף 42 "בהתוכחי עם הרב ר' אברהם הכהן בזה אסיקנא תירוצא דלק"מ". וכן בדף 83 "ואני נשאתי ונתתי בדבר זה עם החכם השלם הדיין המצוין כמה"ר אברהם הכהן. ומה שעלה בידינו הוא דהוקשה לתוספות דלמה"

בספר "משכנות הרועים" לרבי עוזיאל אלחאייך זצ"ל דף רצ"ט ע"ב "שאנחנו מתלמידיו של אברהם אבינו הוא הרב ר' אברהם טייב זיע"א גדול אדונינו אשר יצק מים על ידי שני צנתרות הזהב קדושי עליונים גדולי הדור כמוהר"א  הכהן ומוהר"ץ צרפתי ז"ל".

בספר "מעגל טוב" לחיד"א זצ"ל בדף 57 "הרב אברהם טאייב שהוא היה גדול הדור ותלמיד הרבנים הרב אברהם הכהן שקורין לו באבא רבי והרב צמח צרפתי".

רבי אברהם הכהן נתבקש בישיבה של מעלה  בשנת תע"ה-1715. ת.נ.צ.ב.ה אמן (תולדות חכמי תוניס דף שס"ח מרשימתו של ר' רפאל ארדיטי )

ליקט וערך יוסי פרי

 

נוסח המצבה שהועתק ע"י ר' רפאל ארדיטי בעיתון

REVUE TUNISIENNE   192

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

רבי פראג'י בר שמואל עלוש זצ"ל

  רבי פראג'י בר שמואל עלוש תלמיד חכם ונבון  והוא אחיו של רבי יוסף (סוסו)  …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *