יום פטירתו של רבי דוד בן-בארון זצ"ל

רבי דוד בן-בארון נולד בשנת תרמ"ה- 1884 למשפחה תוניסאית טיפוסית . למד תורה אצל רבי שלמה דאנה זצ"ל בישיבת "כיד נסים וחברת התלמוד"  בתוניס ולמד גם אצל רבי ישועה כהן זצ"ל בעל הספר "מעייני הישועה".

לאחר פטירתו של רבי חיים בלעיש זצ"ל בשנת תש"ז-1947 נתמנ לראש רבני תוניס עד לפטירתו בשנת תשט"ו-1955.

בהקדמת רבי דוד לספר זה משנת תרס"ו – 1906 כותב שרבו רבי ישועה היה אוהב אותו ואת רבי רבי שמואל טייב זצ"ל בעל הספר "כנפי שחר" כבבת עינו.

בסוף ספר "מעייני הישועה" ישנו ספר נוסף (כך נהגו באותם ימים כדי להפיץ עוד ספר) "מנחת יצחק"  מרבי יצחק בן ברכה כהן זצ"ל ובו מספר חידושים וכתוב עליהם "ואלה דברי ידי"ן הבחו"ן (הבחור נעים ברכ"ה) כה"ר דיד בן בארון.

מזה ניתן ללמוד כי רבי דוד בן בארון זצ"ל נהג לחדש חידושים בתורה עוד בימי בחרותו.

מאוחר יותר נתמנה כדיין בבה"ד הרבני הגדול בתוניס וחתום בתפקיד זה בשנת תרפ"ג-1923 במכתב בספר "מאמר אסתר" .

ישנם מכתבים נוספים מאותה תקופה שמופעים בסוף ספר " זיכרון יוסף" בשנת תרצ"ד- 1936 אנו מוצאים אותו חתום ראשון בהסכמת רבני תוניס לספרו של רבי דוד כטורזא זצ"ל "תנובות שדי" . מזה נראה שהיה שני במעלה אחרי רבי דוד כטורזא זצ"ל

בספר "ערך השולחן" לרבי יצחק בר בנימין טייב זצ"ל בסוף הספר בעמ' 16 כך כתוב.

"רבי דוד בן בארון ז"ל כי פעם היה לרבנו ז"ל סכסוך עם אנשי קהילתו, ויעזוב את משרתו  מיד פנו אליו ק"ק פורטוגיזיס (כידוע שבתוניס היו שתי קהילות נפרדות) לשרת אצלם ונעתר להם, כאשר בסוף השבוע שילמו לו משכורת גדולה כחמישים ריאל החזרו להם את הכסף והשאיר לעצמו רק חמש עשרה ריאל כאשר נוהג לקבל מקהילתו הקודמת" .

חיזוק נוסף לטיעון זה "מנוחת צדיקים עמ' י' "נראה לנו שלק"ק פורטוגיזיס קמו שני דיינים בלבד לאחר רבי יעקב סלוירה הסוגר את הרשימה המנוחת צדיקים ר' יעקב אלחאייך המעיד על עצמו שהוא העתיק את הרשימה שבידינו ור' דוד בן בארון, הרב הראשי של תוניס 1947-1955. עם ר' דוד "הגורני" דיין ק"ק פורטוגיזיס התמזגו שני הקהילות"

בפנקס הקהילה עמ' 77 תעודה כ"א משנת 1799. "בהיות שהמנוח החשוב הר' דוד בכ"ר שלמה בן בארון נ"ע כשהיה בחיים שלח את בנו הגדול הבחור יצחק יצ"ו לעיר ליוורנו יע"א להתעסק ולשאת ולתת שם בנכסי אביו…….."

בפנקס הקהילה עמ' 142 תעודה נ"ז 1836-1772."רשימת ספרי התורה אשר אנו מחזיקים בבית הכנסת הקדוש הגדול שלנו שהם של אדוני הק"ק פורטוגיזיס של תוניס………. די חנניה די שלמה בן בארון. די יוסף בן בארון" אלה הם מקצת ההזכורים  (ויש עוד)שבהם מוזכרת מש' בן בארון ב"פנקס הקהילה היהודית הפורטוגיזיס בתוניס. כך שאין ספק שהם היו שיכים לקהילת "הגראנה".

בשנת  תש"ז-1947 כשנפטר רבי חיים בלעיש זצ"ל ראש רבני תוניס נתמנה תחתיו כראש בה"ד וכרב ראשי.כשראה שהעומס הוא רב וקשה מינה את רבי מרדכי אמייס הכהן זצ"ל לראש בה"ד.

בספר "אוהל משה" לרב רבי משה כהן דריהם זצ"ל מופעים מכתבים ששלח רבי דוד בן-בארון זצ"ל לרבי משה הכהן דריהם זצ"ל ובהם התואר "הראב"ד מקודש וראש ועד  בית דין רבה של תוניס יע"א".

רבי דוד בן בארון זצ"ל היה איש אמת ישר עניו ובעל שם טוב  אוהב שלום ורודף שלום דרשן ומנהיג אשר הנהיג ויצג את הקהילה בפני ראשי השלטון וגם היה מאוד מקובל על ביי "שידי למין פשה" ואף הוענקה לא מדלית כבוד  .

רבי דוד בן בארון נפטר ביום י' לחודש אייר  שנת תשט"ו-1955 (צילום מצבה)

ליקט וערך יוסי פרי

רבי דוד בן בארון זצ"ל.

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

יום פטירתו של רבי שמואל דרמון זצ"ל

רבי שמואל בר משה דרמון היה מדייני קהילת הפורוטוגיזיס בתוניס. רבי שמואל דרמון חתום ביום …

5 תגובות

  1. יצחק גבריאל מימראן

    פורים שמח לכל הגולשים היקרים והחביבים, בשורה טובה ומשמחת לכל המעונין, כי בשעה טובה ומוצלחת יצא לאור ספרו של הרה"ג דוד בן בארון זצ"ל, ונקרא "ויקן דוד" ניתן להשיגו אצל המו"ל ר' אברהם דרמון יצ"ו בפלא' 0545664210

  2. בס"ד
    שם אביו: אליהו.
    בסוף מעייני הישועה יש חיבור הנקרא 'יצחק בנו' [מבן המחבר ששמו יצחק] ליקוטים: ושם כתוב בליקוטי גמ' ברכות: "וידידי האברך התורני השנון הבחו"ן כה"ר דוד בן בארון יצ"ו". ליקוטי פרשת שמות: "ושמעתי מפי ידידי האברך התורני השנון החכם ונבון הבחו"ן כה"ר דוד בן בארון הי"ו".

    במנחת יצחק מובא על רבי שלמה דאנה: "ידי"ן החו"ש.." [בחידושי מזמור כ"ג בתהלים], הרי שר"ד בן בארון היה וודאי צעיר ממנו.

    היה חותם כמגיה: ב'ן דוד בא' [=דוד בן בארון]

    ר"ד בן בארון היה אומר: שלושה ספרי יסוד יש לנו בהלכות דיני ממונות ואליהם יש לשמוע, וסימנם: שמ"ע ישראל: שלחנו של אברהם, משכנות הרועים וערך השֻלחן.

    והובאה תשובות ממנו בספר משפט כתוב [לר"י זיתון זצ"ל] בכמה מקומות: אה"ע א'. חו"מ ל"א. מערכת א' ד"ה י"ז. מערכת ח' ד"ה ח'.

  3. רולנד אלוני

    שלום לכם,
    מעניין הוא שנמצא אצלי אישור שניתן על ידי הרב, זצ"ל לאבי, דוד אלחייק, ז"ל המאשר שאבי ז"ל פעל בהתנדבות במשך שנים בחברה הקדישא בתוניס, במצוות רחיצת המת.
    בברכה,
    רולנד

  4. שלום,
    שמי ליאור ואני זוכה להוציא עלון בשם פניני עין-חמד
    אחד המדורים הוא אם ראשונים כמלאכים
    אני רוצה לכתוב על הצדיק
    אני משתדל להביא את תמונת הצדיק ואת ציונו
    האם יש למישהו את ציון המצבה שלו ללא זכויות יוצרים או שהוא בעצמו צילם?
    אם כן אשמח לקבל למייל Pnineeh@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *