בס"ד
בחג הסוכות אנו מצווים במצוות סוכה ואומר שאדם יהפוך את ביתו לעראי וסוכתו לקבע וכן ישן וילמד ויסעד את ארוחותיו בסוכה.
"בסוכות תשבו שבעת ימים" כך אנו מצווים. ולמה שבעת ימים ולא יותר או פחות? זאת כנגד שבעה ענני כבוד אשר ליוו את בני ישראל ביציאתם ממצרים. ארבע עננים כנגד ארבע רוחות השמים. אחד למעלה ואחד למטה ואחד מהלך לפניהם, כל מקום נמוך מגביהו, וכל מקום גבוה משפילו, ליישר להם את הדרך שלא יתעייפו. והיה מכה נחשים ועקרבים לפניהם. אלה הם שבעת ענני הכבוד.
ארבעת המינים
מעבר למצות סוכה אנו מצווים גם בארבעת המינים שהם לולב, אתרוג, הדס וערבה.
מה הטעם שלוקחים את ארבעת המינים האלה ולא אחרים? יש על זה מדרשים ומאמרים רבים ומעניינים. הציין במעת מספר טעמים מתוך המחזור "איש מצליח".
הטעם שלוקחים דווקא ארבעת מינים אלו מפני שהם דומים לאיברים החשובים שבאדם
אתרוג = דומה ללב שהוא משכן השכל.
לולב = דומה לשדרה שהיא העיקר שבאדם.
הדס = דומה לעניים רמז שלא יתור אחרי עיניו.
ערבה = דומה לשפתיים שבהן יגמור האדם כל מעשהו בדיבור.
ארבעת המינים מסמלים את עם ישראל כולו. אלו שיש בהם טעם ואין ריח, ואלו שיש בהם ריח ואין בהם טעם, ואלו שיש בהם גם טעם וגם ריח, ואלו שאין בהם לא טעם ולא ריח.
אתרוג = שיש בו גם ריח וגם טעם מסמל את אלה שיש בהם גם תורה וגם מעשים טובים.
לולב = שיש בעצו רק טעם ולא ריח מסמל את אלה שיש בהם תורה ולא מעשים טובים.
הדסים = שיש בהם ריח ולא טעם מסמל את אלה שיש בהם מעשים טובים ולא תורה.
ערבה = שאין בה לא ריח ולא טעם מסמלת את האנשים שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים.
אך ראו הזה פלא שאם לא אוגדים את כל הארבעה יחד לא קיימנו מצוות נטילת ארבע מינים. ללא החיבור האיגוד של כלל עם ישראל יחד לא יצאנו יד חובה, וזאת משום שעם ישראל ערבים זה לזה
" ושמחת בחגך והייתה אך שמח"
יוסי פרי בשם הנהלת האתר