הקינה "קול ברמה"

קינה מפורסמת אשר לא נמצאת בכל ספרי הקינות לט' באב . בנאבל ובג'רבה ואולי בקהילות נוספות בתוניסיה

נהגו לומר אותה גם בבית הנפטר.

קול ברמה נשמע ביללה

קול נהי מציון המהוללה

קול ברמה נשמע ביללה:

חשבתי ימים הייתי גברת

ביד יהוה עטרת תפארת

ועתה אני שחרחורת

טבעתי בבור ביוון מצולה

קול ברמה נשמע ביללה:

יחידה רעיה אזי הייתי

וכבוד עליון אני נקראתי

ועתה לתחתיות ירדתי

ודודי ורעי למרום עלה

קול ברמה נשמע ביללה:

יחד יודעי בתולתי וריעותי

בכי עמי כי רבות אנחותי

אין נוטה עוד אהלי ומקים יריעותי

כי דודי מני נסע ונגלה

קול ברמה נשמע ביללה:

ממרום הושלכתי ברוב מגינה

שלח אש בעצמותי וירדנה

ויצאתי בגולה בדד כאלמנה

הגלה יהודה הגלת שלומים כלה

קול ברמה נשמע כיללה:

הייתי כלה בתוך אפריון

וענן יומם על מכון הר ציון

הושלכתי לחוץ כעני ואביון

בגדי לקח צר ואני אמללה

קול ברמה נשמע כיללה:

כהני וזקני טבחו אויבי

מחזיקים בבריתי זרע אהובי

בני היקרים ובחורי הלכו בשב

ועוללי בגולה

קול ברמה נשמע כיללה:

הן כל אלה אין דורש לנפשי

אמלאה החרבה ואל עמים ארים ראשי

ואיבי אמר לא תקראי עוד אישי

כי נפלתי לפני בני עולה

קול ברמה נשמע כיללה:

נא אב הרחמן תשוב לציון

עין בעין נראה בבנין אפריון

והבית הזה יהיה עליון

ואז גאולים יפתחו צהלה

קול ברמה נשמע כיללה

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

חג השבועות

בס"ד חג השבועות הוא אחד ממועדי ה' בשלושת הרגלים, ביום ו' סיון הוא יום החמישים …

5 תגובות

  1. בס"ד
    תיקונים קלים [מן הזכרון, אני מקווה שאיני טועה]:
    היד ה' > ביד ה'.
    כי דורי > כי דודי.
    ואז גאולים > ואזי גאולים.
    אקרוסטיכון: חיים כהן [מקובל מארם צובא].
    בתיקון חצות [שלושת השבועות בצהריים] נהגנו לומר את כל הקינה [למיטב זכרוני] בט"ב דילגנו על הבית האחרון של הנחמה ['נחֵם' ממנחה ולמעלה ולא לפני]

    • שלום עזרייה

      האזנתי היום לראש הישיבה ולשליחהציבור
      הרב מאיר מזוז
      אומר על פי הפסוק
      דורי מני נסע ונגלה.

      החזן מיכאל סיטבון
      דודי מני וכו'.

      עכשיו מעדיף את דורי, כי כך פסוק מלא
      וכי ענין עלית השכינה כבר נזכר בבית קודם
      ורעי ודודי למרום עלה.

      בשורות טובות ישועות ונחמות

  2. שלום, לר' מאיר.  ביד ה', תיקון נדרש, אכן, אבל כי דורי מיני ניסע וניגלה (לא אוהב אבל נאלץ לכתוב 'מלא') על פי פסוק בנביא,  בספר ישעיהו לח יב, בתפילת המלך חזקיהו לרפואה, דורי נסע ונגלה מני. וכן הוא בסידור עלי הדס. ברכות טוב, שלום 

  3. אחרי שכתבתי, שבתי בדקתי בסידור תפלת החודש החדש, בהוצאת ישיבת אור וישועה שלרב אליהו רחמים זיני, שם הגירסה 'כי דודי'. אפשר לומר הבדלי נוסח יש לפנינו, אפשר לומר, הכותב מחבר הפיוט, הרב המקובל רבי חיים הכהן מחאלב ארם צובה, תלמיד רבי חיים ויטאל, זכר צדיקים לברכה, שינה מ'דורי' ל'דודי', וכיוון בזה להסתלקות השכינה כמתואר בספר יחזקאל. אם יש מי מהזקנים או גם צעירים שיש לו גירסא דינקותא בזה, יבוא יוכיח בין שנינו. אני עצמי זכיתי להיות מ-וולאד אל ביוט, בכותאב 'אור תורה', בתונס, זכיתי ללמוד מפי ר' אשר מזרחי, עליו השלום, ה'מדריך' של ילדי הפיוט היה גאגו כהן, עליו השלום. מרחק השנים מקשה עלי לזכור, איכשהו, מתנגן לי 'דודי'. לך תדע. נראה, נסכם ונסכים על 'דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד'?, ברכות טוב, שלום

  4. שלום בקר טוב
    תחזקנה ידך על הערות והארות "חזק וברוך"
    בברכה
    יוסי פרי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *