סיפורו של יאיר רוקח ז"ל מגאבס

 

מצ"ב ראיון שבוצע עם אבא שלי יאיר רוקח, לפני כשנתיים.

לצערי אבא , יאיר רוקח, נפטר באופן פתאומי, יהי זיכרו ברוך. הוא לא זכה, לצדק בהכרה בזכיותיו כניצול שואה.
סיפור אמיתי
לתאר את מצב היהודים במלחמת העולם השנייה בתוניס מפי יאיר רוקח סבי:

"ע"פ ידיעות שקיבלנו בדיעבד היה הסכם בין מופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסני לבין היטלר, ההסכם דיבר על כך שהגרמנים יתנו עצמאות לערבים בתוניסיה ועם כניסת המטוס הראשון לשמי תוניסיה יתקוממו הערבים נגד היהודים והצבא הצרפתי כידוע לא היה במצב טוב.

כאמור עם כניסת מטוסי הגרמנים בשמי דרום תוניסיה בשעות אחרי הצהרים כשהיהודים הולכים להתפלל מנחה בבית הכנסת . מיד התפרעו הערבים עם בגדי נינג'ה ורצחו 7 יהודים והם: אבא של סבא שלי ,סבתא של סבא שלי בזמן שהגנה על סבא שלי בידה,דודה של סבא שלי ובנה , שמש בית הכנסת ויהודי שתפר להם את בגדי הנינג'ה הוא וביתו נרצחו ראשונים כדי שלא יגלו את מי שארגן את ההתפרעות הזו. וכך אימא של סבא נשארה לטפל לבד ב 9 ילדים הגדול בן 13 והקטן בן 3 חודשים.

עם פלישת הצבא של גרמניה לעיר גאבס ביום שבת פנו הגרמנים לרב הראשי חיים חורי ודרשו כופר נפש ליהודים 40 קילו זהב, כמובן שהרב הראשי פנה לדוד של סבא בהיותו עשיר ודרש ממנו לפתור את הבעיה על מנת להציל את היהודים . עלי לציין בכל עיר שפנו הגרמנים ודרשו כופר נפש. הרב הראשי עלה לתיבה בבית הכנסת וחייב את כל היהודים להשתתף בכופר הנפש, כל אחד ע"פ יכולתו הזהב שנילקח מדוד יוסף 20 קילו זהב ו7 קילו של אימא של סבא. למרות שיש ברשותנו מסמכים המאשרים זאת, משפחתי לא זכתה לשום פיצוי.

הצמידו לדוד של סבא יחידת צבא גרמני על מנת לגבות את הכופר שכאמור קשה מאוד להיפרד מהרכוש שצבר כל חייו והצמידו לו אקדחים ואילצו ואיימו עליו בכוח לתת להם את המפתחות לכספת, רוקנו את הכספת ולא הסתפקו בזה וזאת בראותם כי בצרור המפתחות של הכספת היו מפתחות לכספת נוספת. מילאו את הזהב בשק ושמו לו על הכתף והכריחו אותו לקחת אותם לכספת השנייה הנמצאת בחנות בשוק בהיותו ממונה על הצורפים בשוק הזהב, בו בזמן שהזהב של כל יהודי העיר שמנה כ-5,000 יהודים כל הזהב שלהם היה שמור בבאר המים באותה עת בתוך הבית של הדוד במאגר מי גשם לבישול בלבד {סיטרן} אחרי כמה שנים בשנת 1957 עלו לארץ.

תמיד רצה סבא שלי להעלות את עצמות אביו לארץ ובזמן זה הייתה נכונות להביא עצמות רבנים לארץ, אחיו שנמצא בטוניסיה עזר בארגון הכספי והעלה לארץ כ 400 גופות.סבא שלי היה סגן ראש העיר של רמלה וקיבל היתר לחלקת קבר בבית העלמין החדש ברמלה לכל הגופות שהעלה לארץ על מנת שתהיה נקודת ציון לכל יוצאי גבאס מקום לביקור יקיריהם".

פרטים ותמונות- לילך 057-2503395

למאמר המורחב לחץ כאן 

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

סיפורה של משפחת אמרוסי

הפעם, זו אינה תגובה, זהו הסיפור המובטח על שורשיה של משפחתנו – אמרוסי, עמרוסי או …

One comment

  1. כיצד אפשרי הדבר לקבל תעודת לידה מטוניס מהעיר גאבס 

    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *