רבי דוד צפג' (השני)זצ"ל

 

רבי דוד צפג'  זצ"ל, בן שושלת של רבנים וחכמים  מחוכמים וקורין לה "מנקיי הדעת שבתוניס" (תולדות חכמי תוניס דף קכ"ג). רבי דוד צפג' מתואר על ידי רבי חיים דוד יצחק הכהן טנוג'י (מגדורה)  "כלול בכל מיני חכמות נרתיקא דאורייתא" רבי דוד צפג' השני היה תלמיד חכם עצום  הוא תלמידו של רבי וסף זרקא זצ"ל

רבי דוד צפג' השני זצ"ל הוא אביהם של רבי שמואל צפג' ורבי ישועה צפג'  כך מובא בספר "תולדות חכמי תונס" דף קכ"ה.

רבי דוד צפג' (השני) זה חתום על תקנת הבשר  בר"ח אלול שנת "עד עת"-תקמ"ד-1784 עם עוד חמישים ותשע ת"ח על אשרור "תקנת הבשר" אשר אושררה בשנת תק"א-1741 ע"י רבי אברהם טייב (באבא סידי) ורבי יצחק לומברוזו, התקנה מופיעה בספר "משכנות הרועים" לרבי עוזיאל אלחאייך ליוורנו תר"כ-1860 סימן קי"ב דף ק"ג-210  אותה תקנה מופיעה גם בספר "די השב" לרבי דוד בר יצחק בונאן ליוורנו תרי"ז-1857 סימן  י"ג דף י"ז-37.

בספר "תולדות חכמי תונס" לרבי יוסף הכהן טנוג'י זצ"ל דף קכ"ד כותב לנו המחבר :  "הוא היה בקי נפלא בדיני טרפות ואיסור והיתר מטוש"ע  (מטור שולחן ערוך) יו"ד (יורה דעה)עד להפליא עד שהרב מהר"י (יצחק) טייב בעל ערך השלחן היה סומך על דבריו בשאלות מסובכות הבאים לידו מאין צורך לעיין עוד בדבר כאילו דין מפורש הוא בש"ע  הגם שהרב מהר"ד הורה זה תיכף ומיד"

ההגדה מספרת שהוא היה אחד  משלושת הבחורים שאותם פגש ושיבח החיד"א בעת ביקורו בתוניס בשנת תקל"ד 1774. כאשר תהה על קנקנם ונתן בהם סימנים: "אח"ד "בדרא והאמצעי שלם". רמז לרבי אליהו בלעיש. רבי חי טייב ורבי דוד צפג'.

רבי דוד צפג' זצ"ל התפרנס ממסחר בשוק המשי בתוניס בחלק מהיום עסק במסחר ובחלק השני עסק בלימות תורה..

מספרים שבתרם הלך לבית עולמו ציווה את חברו רבי ישועה  בסיס זצ"ל  לבל יניח את הרב עוזיאל אלחאייך זצ"ל להיכנס לבית ולעשות שם הספד,  אולי מחמת קטטה שהייתה לו עמו בדבר הלכה אחד.

רבי דוד צפג' השני זצ"ל נתבקש בישיבה של מעלה בשנת תקס"ו-1806

ליקט וערך יוסי פרי

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

רבי פראג'י בר שמואל עלוש זצ"ל

  רבי פראג'י בר שמואל עלוש תלמיד חכם ונבון  והוא אחיו של רבי יוסף (סוסו)  …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *