אל-חאמה שוכנת כשלושים ק"מ ממערב לגאבס. העיר היא נווה מדבר הנמצא בקצה שרשרת הרי הטבקעה שלמרגלותיהם נובעים מעיינות חמים. לפי עדותו של ליאון אפריקנוס מסופר שבמאה ה-16 תושבי העיר היו ברברים משבט זנאתה. באותה העת העיר הייתה מוקפת חומה ובתוכה מבנים גבוהים ומבוצרים, במרכזה קסבה רחבת ידיים ומערכת תעלות של מים חמים ששימשו מרפא לחולים אך בתחילת המאה ה-17 נהרסה העיר כתוצאה ממרידות בדוויות. מספר שנים לאחר שנהרסה העיר הוקמו בנאות מדבר כפרים חדשים, אל-קאצר ודבדבה, שבמאה ה-19 הפכו לשכונות שהרכיבו מחדש את "אל- חאמה".
ראשית הישוב היהודי במקום כנראה במאה ה-10 וסביר להניח כי חלק לא קטן מהיהודים באל-חמאה היו נוודים. רק בסוף המאה ה-18 אנו שומעים על קהילה יהודית של ממש בעיר. לפי שמות המשפחה נראה שראשוני היהודים של הקהילה המחודשת הם מגאבס ומג'רבה אשר קבעו את מקום מושבם באל-קצור שהפכה להיות מעין שכונה יהודית. מקום מושבם של הערבים היה בשכונת דבדבה ושתי השכונות לא היו מוקפות חומה.
השכונה היהודית נבנתה מאבן שנחצבה מסלעי המקום וצופתה בשכבת טיח שנצבעה בלבן, רוב הבתים היו בדרך כלל בני קומה אחת ואופי הבניה היה אופי מזרח תיכוני, דהיינו מבנה מרובע ובמרכזו חצר פנימית פתוחה עם באר מים מלוחים ששימשו לכביסה ולרחצה. מים לשתיה ולבישול חולקו על ידי מחלק המים ערבי שהיה עובר בשכונה. באמצע המאה ה-19 הוקם בשכונה בית כנסת שהיה בנוי מאולם גדול בעל תקרה גבוהה בעלת כיפה עגולה ומסביב עמודים וקשתות.
אחד מרבניה הידועים של אל-חאמה, היה הרב אליהו חי דמרי אשר כיהן כרב ראשי, ראש הקהילה ודיין. הרב דמרי היה תלמידו של רבי חיים חורי רבה של גאבס שחיבר את הספר "פרח הלבנון" שעסק בחידושי אגדות, ספר "יוסף חי" שעסק בסיפורים ומדרשים על רבי יוסף אל-מערבי והספר "פרחה הגפן" שעסק בחידושים על הפרשיות. הרב אליהו חי דמרי בנה בשכונה בית כנסת על שם "אל-סיד אל-מערבי". בשנת 1936 ניבנה בית כנסת נוסף בשכונה, בסמוך לבית הכנסת "אל-סיד אל-מערבי", גדול ומפואר הדומה לבית הכנסת באל- קצור. בתחילת מלחמת העולם הראשונה בנו הצרפתים שכונה חדשה בשם "אל-מדינה" אשר אליה עברו במשך הזמן גם יהודים רבים משכונת אל-קצור. השכונה החדשה אל-מדינה הפכה למרכז כלכלי ומנהלי של אל-חאמה, בה היו מצויים בית המושל הצרפתי, בית נציג השלטון המוסלמי, בית ספר הצרפתי, הדואר, בתי הארחה ומרכז מסחרי.
רוב יהודי אל-חאמה היו סוחרים, בעיקר קמעונאים ורוכלים, ורק מעטים מהם היו בעלי מלאכה. בין בעלי המלאכה היו גם בורסקאים (מעבדי עורות) אשר את מוצרם המוגמר קרי העורות המעובדים שלחו לג'רבה ולגאבס על מנת שישמשו לכתיבת ספרי תורה. היו בקרב יהודי אל- חאמה גם סופרי סת"ם ומעתיקי ספרים, אשר העתיקו בעיקר ספרי מוסר ומדרשים שנשלחו להדפסה בג'רבה. ועד הקהילה באל-חאמה הוקם לראשונה כדי למסד את מנהג העלייה לרגל לקברו של רבי יוסף אל-מערבי, כמו גם לטפל ביתר צרכיי הקהילה. המשפחה שעמדה במשך דורות בראש הקהילה הייתה משפחת דמרי, שהעמידה שושלת של רבנים ודיינים ובהם גאלי דמרי, רב וראש הקהילה, שנולד באל-חאמה ונפטר ונקבר בה בשנת 1872 כשהוא זקן בא בימים. אחריו כיהן כרב הקהילה בנו רבי פראג'י דמרי שהיה תלמידו של רבי אברהם עלוש אב בית הדין בגאבס. רבי פראג'י דמרי חיבר את הספרים "ראש פינה", "שלום דוד", "פדה שלום", ובימיו התמסד מנהג העלייה לרגל לקברו של רבי יוסף אל-מערבי. רבי פראג'י דמרי נפטר בשנת 1906. אחריו התמנה רבי חואתי סרוסי לרבה הראשי של אל-חאמה, הוא חיבר את הספר "מכתב נחמה", וכיהן בתפקידו עד אמצע שנות העשרים.
ילדי אל-חאמה נהגו ללמוד רק ארבע שעות בבית הספר הממלכתי הצרפתי ובשאר היום למדו ב"כותאב" אצל המלמדים רבי פנחס דמרי, ורבי שלמה דמרי שהיה בנו של רבי פראג'י דמרי ואחיו של רבי אליהו חי דמרי, גם רבי שמעון דמרי שימש כמלמד ב"כותאב". מספר משפחות אמידות היו באל-חאמה והן משפחת דמרי, משפחת טהאר, משפחת קמחי ומשפחת חדאד.
שער הכניסה לעיר
סבא שלי ז"ל מצד האמא נולד שמה ושמו חואתי דימרי
מכובדי
לפני כחודש קיימנו כנס מיוחד על יהדות תוניסיה בשואה- ב יד לבנים בבאר שבע.
המפגש היה מרגש ומעניין מאד.
בעיקר התבסס על סרטונים ועדויות בליווי פיוטים מהידועים.
כמו תמיד רבים כעסו על כך שלא ידעו.
כל כן מצאתי לנכון לעדכן
ב-13 בינואר מתקיימת העצרת השנתית ב יד ושם -שחרור תוניסיה מהכיבוש הנאצי.
הזמנות ופרסם יופץ בימים הקרובים.
ב-9 במרס 2015מתקיים ערב מיוחד שיוקדש לזמרי תוניסיה לדורותיהם ,ערב נוסטלגי ועם הרבה צחוקים ובדיחות תוניסאיות.
ערב השוואה יתקיים בכל ערי ישראל -לוח זמנים יפורסם כולל מועד ומקום- נא להיערך
לפרטים נוספים להתעדכן במייל – או לת.ד. 5455 באר שבע
כאמור בתאריך 9 במרס 2015 אנו מקיימים ערב נחבור לקולם של הזמרים האגדיים , ראול ג'ורנו, חביבה מסיקה, שייך אל עפריט, קחלאוי הטונסי ולויזה תונסיה ….
בנוסף יוקרנו סרטונים וגם מערכון קומי מלא בדיחות וצחוקים.
גם מופע זה יוצג בכל ערי ישראל.
בעזרת השם, אנו נפרסם לוח זמנים על המקומות והמועדים
לידיעתכם
יוסף בריח
052-6340033
נודה להשתתפותכם
הנושא כאוב ורבים טרם מימשו את זכויותיהם.
אשר על כן,אנו הקמנו עמותה מיוחדת שמטרה לסייע ולעור לכל הניצולים שטרם מימשו את זכותם.
להערכתי קיימים מעל 1000 שלא ידעו שהם זכאים..
במיוחד שלאחרונה חלו שינויים רבים.
לפיכף, אנו (עמותה למען יהדות תוניסיה ע.ר ) תפקידי העיקרי לאתר זכאים ולהגיע עד לביתם ולתמוך ולמלא טפסים.
בכך אנו מקווים לפתור את הסוגיה אחת ולתמיד.
מעתה אנו הכתובת הבלעדית לנושא זה, אין לרוץ למקומות אחרים ולהוציא ולפזר כספים על הטחות שווא.
לפרטים ב ת.ד. 5455 באר שבע או דרך המייל הרשום לעיל.
נשמח לסייע ולעזור
יום נפלא
יוסף בריח
052-6340033
המועד נקבע סופית ל-יט בניסן תשעה -10 מרס 2015 בשעה 1800 בבאר שבע
הזמנות יפורסמו עם גמר עריכת הסופית..
המחיר 30 שח כל הקודם זוכה
להזמנות במייל BARRIAHYֲ@ GMAIL.COM
שלום
אשמח לקבל מיילים ותכתובת כבן לעדה הנפלאה הזאת
בנושא ערבים אירועים תודה
משפחת חג'ג' מגאבס ומאל חאמה ,לסבים שלי (ההורים שלי בני דודים) אחד משה חג'ג' והשני יוסף חג'ג' לפני כארבע שנים עצמותיו של יוסף חג'ג' הועלו לארץ ונקבר באשדוד.
סבי משה חג'ג' עלה לארץ וחי בבאר שבע.
הורי מסעודה וחברון חג'ג' ז"ל יהי זכרם ברוך.ידוע לי כי הסבים בטוניס היו סוחרים .
המשפחה מצד אימי שינו את שם המשפחה לחוגג.
יוסי שלום
שמעתי עליך עוד בתקופת הילדות שלי
ןאני מבין שאתה עושה דברים מדהמים בכלל ולמען "הטונסיים "בפרט
אני אבי בריח בן מורדכי וכמונה בריח
אני מבין שהסבים שלנו אחים
וזו סיבה מספיק טובה להכיר אתד תשני
נ"ב
יש לנו תחביב משותף והוא פטאנק
וגם שם שמעתי שמדברים עלייך{כמובן שרק דברים טובים}
אבי בריח
0522460067
מכובדי
שתי הודעות חשובות
1. כמדי שנה המוסד המכובד "יד ושם " מקיים עצרת מיוחדת להנצחת יהודי תוניסיה בשואה.
העצרת מתקיימת בירושלים ב30.12.2015
חובה עלינו להגיע ולהשתתף במפגש חשוב רשמי
2. לראשונה אנו מקיימים יום יהדות תוניסיה בישראל, "יסמינה , לא מימונה.
הפעם זה מתקיים בבאר שבע עם תוכנית עשירה בתחום התרבות הקומדיה ,,עם אזכור למורשת ולמסורת
למעשה איחדנו את הבשישה,טו בשבט ואת סעודת יתרו לחגיגה אחת.
– מועד האירוע-24.1.2014
כתוב שאביו של רבי פרג'י דמרי הוא רבי "גאלי" דמרי.
ולפי מיטב ידיעתי אביו הינו רבי אליהו חי דמרי. והבין שלו הינו רבי אליהו חי חואתי דמרי.
נא לבדוק בבקשה אם השם הזה "גאלי" הינו נכון. ואם כן מה המקור לדבר.
תודה רבה.
גבריאל שלום רב.
ראה מאמר על רבי גאלי דמרי
בברכה
יוסי פרי
גבריאל ראה גם בהקדמה לספר "פרח לבנון"