יום פטירתו של רבי צמח צרפתי זצ"ל

 

הרב צמח צרפתי המכונה "צ"ץ" (כך היה חותם על גיליון הגמרא בבית המדרש הקדוש "בית יעקב" ב"צ"ץ ופרח")  היה ראש רבני תוניס במאה ה-17. הרצ"ץ פעל יחד עם רבי אברהם הכהן המכונה "באבא רבי" לחידוש לימוד התלמוד בשיטות שהיו נפוצות בישיבות, כי קודם לכן לא היו לומדים תוספות בתוניס, למדו רק גמרא עם פרוש רש"י בלבד.

התעמקותם של רבי צמח ורבי אברהם הכהן הייתה בעיקר בספרי המהרש"ל והמהר"ש בעיון נמרץ. קצת מחידושיו נדפסו בשמו בספר "בני יוסף" מהרב רבי ישועה הכהן טונג'י ושם יש חידושים נוספים מהמאורות הגדולים מרבי אברהם טייב ורבי יצחק לומברוזו.

מסופר שבזמן שרבי צמח היה בדרכו לארץ ישראל עבר דרך דמשק ושם חלה, במשך כשנתיים ימים סבל סבל רב עד שהתרחש נס ורבי צמח נרפא. כאשר נשאל הכיצד נרפא ממחלתו הקשה סיפר כי חלם חלום ובחלום נתגלה אליו אליהו הנביא זכור לטוב ואמר לו שאם יקבל על עצמו ללמוד בבית היולדת אשר ילדה בן זכר בליל השמיני להולדת הבן יתרפא, קיבל עליו רבי צמח לקיים את הלימוד ומיד נירפא, ומהיום הוא היה מנהגו להלך ברחובות העיר ולתור אחר בית שבו נולד בן זכר על מנת לקיים את הלימוד שקיבל על עצמו. מנהג זה קיים עד עצם היום הזה אצל יהדות תוניסיה וניקרא "לילת אלבילדה" שיבוש של המילה "בן ילדה" בו מקיימים לימוד בספר הזוהר הקדוש וסעודת מצווה.

וקיים על שמו בית כנסת בעיר תוניס "צלאת רבי צמח"

רבי צמח צרפתי זצ"ל נפטר בירושלים ונטמן בהר הזיתים. לגבי שנת פטירתו נמצאה מחלוקת.

בספר "תולדות חכמי ירושלים"- לרבי אברהם ליב פרומקין זצ"ל. ירושלים תרפ"ח-1928. עמ' 106 הערה 1 "נח נפשיה דמר בעה"ק ירושלים ת"ו שנת התע"ז לב"ע".

בספר "קורות היהודים בתורכיה וארצות הקדם" חלק ד'  – לרבי שלמה אברהם רוזאניס זצ"ל. סופיה תרצ"ד-1934  עמ' 321 "רבי צמח צרפתי שבא מדמשק והתיישב בירושלים בשנת תט"ז בערך. נפטר לעולמו בירושלים שנת התע"ז"

בספר "משפט כתוב" לרבי ישראל זיתון זצ"ל. בני ברק תש"מ-1980 במבוא לספר מאת נאמ"ן (רבי מאיר מאזוז שליט"א) "רבי צמח צרפתי זצ"ל זכה לעלות לירושלים ושם מנוחתו כבוד בשנת תע"ז".

בסוף ספר "זרע יצחק" לרבי יצחק לומברוזו זצ"ל, ישנו פרק של מדרשים שבו הדרוש הראשון פותח כך:

נלענ"ד שמכאן למדו כולם ששנת "בעת"ה היא שנת תע"ז. אך בספר "תולדות חכמי תונס" לרבי יוסף כהן טנוג'י  זצ"ל בני ברק  תשמ"ח-1988 עמ' רעו' "בזקנתו עלה לירושלים ת"ו והייתה מנוחתו כבוד שם שנת התע"ב".

שנת תע"ז היא שנה פשוטה ולא חל בה "פורים קטן". אך שנת תע"ב היא שנה מעוברת וחל בה "פורים קטן"

מכאן יוצא כי המילה "בעת"ה" היא לא גימטרייה כי אם שנה בחילופי אותיות . אם נעביר את האות ה' לראש המילה ואת האות ב' לסוף המילה נקבל התע"ב שהיא שנת פטירתו של רבי צמח צרפתי זצ"ל.

רב צמח צרפתי זצ"ל נפטר ב י"ד אדר א' שנת התע"ב. (דרוש א' זרע יצחק)

ליקט וערך יוסי פרי

 

 אולי זאת המצבה מעל קברו צולם ע"י מיכל פוני  דור אחד עשרה לרצ"ץ זצ"ל

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

יום פטירתו של רבי אבא שאול חדאד זצ"ל

רבי אבא שאול בר אבא יהודה חדאד זצ"ל תלמיד חכם ונבון נולד בג'רבה היה מתלמידיו …

7 תגובות

  1. אחד שמתעניין

    בס"ד
    לפני שנים רבות קראתי עליו סיפור שכבה נרו בליל חורף והלך למאפיה, והאופה שהיה פועל גוי הדליק לו הנר וכן פעמיים ושלוש עד שהראה לרב את הקורה אותה הוא מרים בכדי לפתוח את הדלת בכל פעם מחדש ובירכו הרב שיתעשר ויהא לו זהב כמשקל הקורה, והסיפור הולך ומתגלגל..
    האם הוא מוכר? האם מקורו אמין?

  2. יצחק גבריאל מימראן

    שבוע טוב ומזל טוב, אם כוונת השואל האם הוא מוכר? לגבי רבי צמח צרפתי, התשובה היא שהוא מוכר, ובא זכרונו בספר "שם הגדולים" לרבינו החיד"א, ובספרי חכמי תונס וג'רבא מביאים דברים בשמו, ואם לגבי הסיפור "ברכת הרב היא תעשיר" סיפור זה הביאו הרב אפרים חדאד שליט"א בספרו "פי יספר" וכתב שהמקור לזה הוא בספר "מעשה נסים" לרבי דוד חדאד חזקיה זצ"ל "מפי השמועה".

  3. שלום רב לכול הגולשים.

    מיכל פוני שליט"א: הינה דור 11 לרב צמח צרפתי זצ"ל.

    יוסי פרי: להזכירך, הדיון בעניינו של הרצ"ץ סחט מאיתנו הגולשים כ – 200 תגובות מרתקות שכללו את הנסיון הנואש לפענח את הכתוביות שמעל המצבה.

    שבת שלום ומבורך.

    שרלו

    • שרלו שלום רב.
      זה נכון לכן צינתי זאת "אולי זאת….."
      לגבי סדר הדורות זה מה שזכרתי אך תיקנתי בהתאם.
      שבת שלום
      יוסי פרי

    • אברהם קריאף

      אנחנו גם צאצאיו של הרב צמח צרפתי, סבתא שלי שמה היה פורטונה צרפתי, נולדה בטוניס 1900, מחפש לדעת יותר על השושלת של הרב

  4. את הסיפור על צמח צרפתי
    מביא הרב בן ציון מוצפי לפרטי פרטים.
    הוא כולל הסברים ומקורות ממש נפלא לשמוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *