יום פטירתו של רבי מרדכי הכהן גנונה זצ"ל

רבי מרדכי בר יוסף הכהן גנונה זצ"ל תלמיד חכם חרף ונבון כפי שמעיד עליו רבי יוסף הכהן טנוג'י זצ"ל בספרו "תולדות חכמי תונס" בדף ר"מ "היה לו כח הזוכר והיה קולע אל השערה.

כהן גנונה: התוספת "גנונה" לשם כהן כנראה שאבי המשפחה היה אם חך שסועה ושפת ארנבת. כי הפרוש לשם "גנונה" הוא ארנבת(פרושים של שמות המשפחה של יוצאי תוניסיה עו"ד אייל אורטל)

רבי מרדכי הכהן גנונה זצ"ל היה מתלמידיו של רבי אברהם הכהן יצחקי זצ"ל בעל "משמרות כהונה" הוא זה שסידר בפני רבו בעת הקביעות לשונות הרא"ם בפירושיו על רש"י בע"פ. גם לשונות מש"ל (משנה למלך) ושער"ה (ושער המלך) בע"פ והיו מתפלאים על זכרונו.

עוד כותב לנו רבי יוסף הכהן טנוג'י בספרו "תולדות חכמי תונס" בדף רמ"א על היותו תלמיד חכם וחרף וכך הוא כותב . "כי הוא "יחריד במליצותיו כל מליץ (אדווקט-עו"ד) וישביע בצחצחות לשונו בנפשות והעצמות יחלץ".

רבי מרדכי בר יוסף הכהן גנונה מחבר הקונטרס בשם "זכות יוסף" לזכותו בירושת דודו הקאייד נסים שמאמא. וכן חיבר קונטרס דרושים נפלאים אשר דרש על איזה גדולים בתורה.

ועוד כותב לנו רבי יוסף הכהן טנוג'י בספרו "וגם ראיתי ממנו קונטרס קיצור "כתם פז" של הר"ש (שמעון) לביא ע"ס א"ב וגם בא לידי קונטרס פרוש על הספר "זכר רב" לרבי בנימין מוספיה זצ"ל."

מצאתי בכתב עת "בן עבר לערב" בהוצאת "אפיקים, כותב לנו פרו' יוסף יובל טובי בעמוד 111 "בקשת החיים והשלום" ברכות ושירים בעברית ובערבית משל יהודי תוניס לכבוד מוחמד אלצאדק באשא באי שליט תוניסיה 1860 בעמוד 123 מבאי לנו פיוט מאת מרדכי כהן גנונה ששמו מופיע בראשי החרוזות "מרדכי כהן גנונה חזק" פיוט זה נדפס בתוניס בדפוס המלכות ביד רישארד הולט בחודש סיון שנת "כתר" (תר"כ-1860)

רבי מרדכי בר יוסף הכהן גנונה זצ"ל נפטר הלך לבית עולמו והוא "בן נ"ד במגפה אשר חזרה לעיר תונס בשנת התרמ"ה-1885 ונעצרה ביום חמישה לחודש כסלו שנת התרמ"ו לפ"ג -1886 ביום השישי במות הרב הגדול בעל בעמו, נודע ביהודי תוניסיה ובישראל גדול שמו, הצדיק והחסיד בכל מעשיו ומידותיו, עורך דין מושבע בחמודותיו, כמהר"ר מרדכי הכהן גנונה זלה"ה." כך כותב לנו רבי יוסף הכהן טנוג'י בספרו "תולדות חכמי תונס" דף רמ"א.

מזה נלמד שרבי מרדכי בר יוסף הכהן גנונה זצ"ל נתבקש בישיבה של מעלה ביום ה' לחודש כסלו שנת תרמ"ו-1886.ת.נ.צ.ב.ה

בנוסח השכבה שאומרים בתונס בליל כפור מתוך הספר "תולדות חכמי תונס" דף שע"ג כ"ו וג"ן (וגם נפש) הרב ר' מרדכי כהן גנונה.

ליקט וערך יוסי פרי

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

יום פטירתו של רבי אבא שאול חדאד זצ"ל

רבי אבא שאול בר אבא יהודה חדאד זצ"ל תלמיד חכם ונבון נולד בג'רבה היה מתלמידיו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *