הבאיים של תוניס

ביים של תוניס

ביי/באי  (בטורקית מודרנית -BEY , בטורקית עות'מאנית – بک ביי, בק , בכ או בג) היה תואר אצולה טורקי שהוצמד לאחר שמו הפרטי של אדם.

ביי/באי היה השני בחשיבותו מבן התארים לגברים באימפריה העות'מאנית  אחרי פאשה/באשה אך לפני אפנדי.

שתי שושלות  עיקריות שלטו בתוניסיה. הראשונה הייתה השושלת המורדית Mouradite.

השנייה הייתה השושלת החוסיינית. Husseinite.

למרות זאת. הביי הראשון אשר שלט בתוניס לא היה מבן השושלות הנ"ל.

 רמדאן ביי אשר זכה בתואר "ביי" אשר הוענק לו ע"י האימפריה העות'ומאנית. רמדאן בי שלט משנת 1593 עד שנת 1613. כ20 שנות שלטון.

השושלת המורדית- Mouradite

השושלת המורדית  נוסדה ע"י מוראד ביי. אשר מוצאו האתני מקורסיקה, ושמו המלא הוא ז'אק SENTI . הוא נשבה ע"י פירטים תוניסאים ונמכר לרמדאן ביי, ממנו הועבר לראש הצבא יוסוף דיי אשר אימץ אותו כבן. בהמשך הוא ממנה אותו כסגנו. משימתו הייתה שמירת השלום בעורף וגביית מיסים. לאחר מותו של רמדאן ביי בשנת 1613 הוא זוכה לקבל את התואר "פאשה/באשה" מהסולטאן העותומאני והופך להיות השליט של תוניס ומיסד השושלת המורדית אשר שלטה בתוניס עד לשנת 1702.

1.מוראד באשה  ביי הראשון.שלט משנת- 1613 עד שנת-1631 כ18 שנות שלטון.

2.חמודה באשה ביי. בנו של מוראד באשה ביי הראשון. שלט משנת-2631 עד שנת-

                            1666 כ35 שנות שלטון.

3.מוראד ביי השני. בנו של חמודה באשה ביי. שלט משנת-1666 עד שנת- 1675 כ9 שנות

                         שלטון.

4.מוחמד ביי אל-מוראדי.בנו של מוראד ביי השני. שלט משנת-1675 עד שנת-1696 כ20

                                  שנות שלטון.

5.רמדאן  ביי.בנו של מוראד ביי השני, ואחיו הקטן של מוחמד ביי אל-מוראדי. שלט  משנת-

                  1696 עד שנת-1699 כ3 שנות שלטון.

6.מוראד ביי השלישי.  בנו של עלי ביי אשר נרצח ע"י אחיו מוחמד ביי אל-מוראדי.שלט משנת-

                            1699 עד שנת- 1702 כ 3 שנות שלטון. נרצח במרכבתו ע"י איברהים

                             שריף בשנת 1702.

7.איברהים שריף ביי (לא שייך לשושלת המורדית)משנת 1702 עד שנת 1705 כ3 שנים. נרצח

                             בפקודת חוסיאן הראשון אשר מתמנה לביי של תוניס והוא מיסד

                             השושלת החוסיינית.

השושלת החוסיינית-Husseinite

מוצאה של השושלת החוסיינית מהאי כריתים. מוצאה האתני לא כל כך ברור תורכי או יוני.אבי השושלת הוא עלי אל-תורכי אשר שירת בחיל היניצ'רים תחת הדי של תוניס. הוא אביו של חוסיאן ביי הראשון.

" היניצ'רים"

חשוב לדעת מי היו היניצ'רים ומה היה מוצאם האתני

העותומאניים  אשר שלטו במחצית משטחה של אירופה במאה ה14. הבינו שכדי להחזיק בשטחים  כבושים גדולים  הם זקוקים לצבא גדול וחזק, צבא נאמן וחופשי משחיתויות ותועלת אישית, שאין לו אינטרס אישי ונטול יוזמות ורעיונות משלו. כמו איום על השלטון או ביצוע הפיכה וכ"ו. הם היו זקוקים למשהו חדש, יצירה חדשה של צבא אשר יכול לעמוד בקריטריונים הנדרשים.

הם יצרו את המושג "יינצ'רי" שפירושו "חיל חדש".

מי היו היינצ'רים?

היינצ'רים היו ילדים-נערים בני 10 עד 15 שנה אשר נבחרו בקפידה (מבני גופם חסון) חלקם היו צאצאים של שבוי מלחמה או עבדים,  וכן ילדים-נערים אשר נחטפו מבתיהם בשטחים הכבושים בארצות הבלקן, בולגריה,מקדוניה, סרביה, אלבניה וארצות נוספות.

הילדים-נערים היו נתונים למשמעת קפדנית ונוקשה. חיו בתנאים קשים ומחפירים ואומנו באופן אכזרי ביותר, כדי לחשל את גופם ולהכשירם כלוחמים אמיצים. ראוי לציין כי רובם היו נוצרים מלידה, על כן אולצו מרצון או בכפיה להמיר את דתם לדת האיסלם. מי שלא עמד  בכל הדרישות נהרג במקום למען יראו ויראו

בהיותם מנותקים ממשפחותיהם וממולדתם ואף מדתם. הם חסרי אינטרסים אישים מזימות ורעיונות שלא תאמו את דרישתו של השלטון. הם היו "מאולפים" ונאמנים לסולטן העותומאני.

היינצ'רים שרתו בחיל רגלים של הצבא העותומאני, רק הטובים המוכשרים והאמיצים זכו לשרת בחיל הפרשים של הצבא העותומאני.

ליקט וערך יוסי פרי

 

1.חוסיאן ביי הראשון.

שמו המלא  בערבית- حسين باي الأول .  חוסיאן ביי הראשון.

 Hussein I er Bey.

נולד בשנת 1675 בעירה לה כף.

 שם אביו: עלי אל-תורכי.

שלט בתוניס משנת 1705 עד 1735. כ 30 שנות שלטון.

נפטר בעיר קירואן בשנת 1740.

חוסיין הוא בנו של עלי אל תורכי מצאצאי הינצ'רים מהאי כרתים. בראשית דרכו עוסק חוסיאן בן עלי  בשורות החיילים התורכים בתוניס. לאחר מיכן מונה לסגנו של איבריהם שרף. ומפקד חיל הפרשים. חוסיאן בן עלי השתתף בהפיכה של איבריהם שריף שמטרתה  להפיל את השלטון המוראדי. איבריהם שריף נוחל הצלחה ותוך כדי זה הוא רוצח את מוראד באי השלישי במרכבתו  והמתמנה לבאי של תוניס.במלחמתו נגד שכנתו אלג'יר הוא נוחל תבוסה. ב 8 ביולי 1705 נופל בשבי . לתוך הואקום הזה נכנס חוסאין בן עלי כמפקד חיל הפרשים. הוא פוקד לרצוח את הביי איברהים שריף ותופס את מקומו. ביום 12 ביולי 1705 מכריז הדיוון התוניסאי על חוסיאן בן עלי כביי של תוניס. ב15 ליולי 1705  הוא נכנס לתפקיד הביי ומיסד את השושלת החוסיינית אשר תשלוט בתוניס עד 1957. כ250 שנות שלטון. חוסיאן הביי הראשון.

2.עלי  באשה ביי הראשון.

שמו המלא בערבית- أبو الحسن علي باشا. אבו חוסיאן עלי באשה. 

Ali I er Pacha

נולד בשנת 1688 בעירה לה כף.

שם אביו: מוחמד ביי.

שלט בתוניס משנת 1735 עד שנת 1765. כ 21 שנות שלטון.

נפטר בתוניס (בורדו) בשנת 1756.

עלי הוא בנו של מוחמד ביי אחיו הבכור של חוסיאן ביי הראשון. עלי הוכשר להיות "יורש העצר" תחילה היה למושל הערים לה כף וסוסה. בשנת 1724 הוא זוכה בהמלצתו של דודו חוסיאן ביי הראשון לתואר פאשה/באשה על ידי הסולטאן העותומאני.בשנת 1735 הוא מצליח להפיל את דודו חוסיאן ביי הראשון מכיסאו בעזרתם של חיל הפרשים האלג'ירי ויורש את כסאו

3.ראשיד מוחמד ביי

שמו המלא  בערבית أبو عبد الله محمد الرشيد باي .אבו עבדאללה מוחמד אל-ראשיד ביי.

Muhammad al-Rashid Bey

נולד בשנת 1710 .

 שם אביו: חוסיאן ביי הראשון.

שלט בתוניס משנת 1756 עד שנת 1759. כ 3 שנות שלטון.

נפטר בתוניס (בורדו) בשנת 1759.

  מוחמד ראשיד ביי.הוא  בנו של חוסיאן ביי הראשון, הוא מתחנך  כ"יורש העצר" ומקבל חינוך  בהתאם הוא אף כותב כמה יצירות ספרותיות וכן שולח יד בשירה ובהלחנה. בשנת 1736 מונה ע"י בן דודו עלי באשה ביי הראשון למושל סוסא, בתפקיד הזה הוא מחזיק כ-3 שנים, אך בעקבות דיכוים של מתנגדי הביי עלי באשה ביי הראשון שהיו מחסידיו של אביו חוסיאן ביי הראשון, הוא נאלץ לברוח יחד עם אחיו עלי ביי השני לאלג'יר, מוחמד ראשיד יוצר ברית עם הדיי של אלג'יר ונישאר שם  מספר שנים. במהלך אותם שנים הוא צובר כוח ויחד עם צבאו של הדיי האלג'ראי ובני ברית נוספים הם פולשים לתוניס דרך הקסבה , רוצחים את עלי באשה ביי הראשון. ב22 ספטמבר 1756 יורש ראשיד מוחמד ביי את כסאו של עלי באשה ביי הראשון עד לפטירתו  בשנת 1759

4.עלי ביי השני.

שמו המלא בערבית- أبو الحسن علي باي  אבו חוסיאן עלי ביי. 

Ali II Bey

נולד בשנת 1712 .

 שם אביו: חוסיאן ביי הראשון.

שלט בתוניס משנת 1759 עד שנת .1782 כ 23 שנות שלטון.

נפטר בתוניס בשנת 1782.

עלי באי השני הוא בנו של חוסיאן ביי הראשון ואחיו הקטן  של ראשיד מוחמד ביי. הוא מוכשר כ"יורש העצר" ע"י אחיו. עוד בתקופתו של אחיו ראשיד מוחמד ביי הוא משמש כיד ימינו ועושה דברו. עם פטירתו של ראשיד מוחמד ביי בשנת 1759 הוא יורש את  כיסאו. תקופתו של עלי ביי השני התאפיינה בהתעוררות מדינית כלכלית. הוא כורת בריתות וחותם על הסכמי סחר עם צרפת. הוא מקדם בברכה את הגירתם של יוצאי ליבורנו  לתוניס ורואה בקהילה הליבורנזית  אוצר כלכלי אשר מקדם את הכלכלה התוניסאית בכמה דרגות כלפי העולם הרחב. בשנת 1777 הוא לוקה במחלה כל שהיא אשר מונעת מימנו מלתפקד. הוא ממנה את בנו הבכור "יורש העצר" חמודה באשה ביי לביי של תוניס והוא ממשיך להתגורר בארמון הבאי עד למותו בשנת 1782.

5.חמודה באשה ביי.

שמו המלא בערבית أبو محمد حمودة باشا אבו מוחמד חמודה באשה ביי. 

Hammouda Pacha

נולד בשנת 1759 בתוניס.

שם אביו: עלי ביי השני.

שלט בתוניס משנת 1782 עד שנת .1814 כ 32 שנות שלטון.

נפטר בתוניס בשנת 1814.

חמודה באשה ביי הוא בנו של עלי ביי השני. אשר יורש את כיסא אביו עוד בחיו, אך המינוי  הרשמי כביי של תוניס נכנס לתוקף רק בשנת 1782 לאחר מות אביו. עוד בתר המינוי הרשמי  בהצעתו של אביו הוא מקיף את עצמו בשתי יועצים נאמנים ומוכשרים, האחד  חמודה אבן עבד אלעזיז והשני מוסטפא כודג'ה  אשר שמשו כראשי שריו לתקופה של כ18 שנה. חמודה באשה ביי שלט  תקופה ארוכה ביותר מקרב הביים כ32 שנות שלטון. בתקופתו הוא מבסס את שלטונו ע"י בנית חומות ומבצרים, מחנות צבא ועוד. אשר בחלוף הזמן הופכים להיות לבתי חולים ובתי יתומים. הוא יוצא למלחמות נגד שכניו אלג'יר וטריפולי ונוחל הצלחות בקרבות האלה. חמודה באשה ביי מסיים את חיו באופן טרגי ביותר. בהיותו יושב על הספה בחלק האחורי של היכל המשפט ומוקף בבני משפחתו ורבים מפקידי המדינה הוא מבקש כוס קפה וטבק ארחה. בקושי הוא מצליח לבלוע את הלגימה הראשונה של הקפה הוא מאבד את הכרתו ומת. כל הניסיונות להחיותו עלו בתוהו. הוא נלקח במהרה לאחד מדירותיו הפרטיות משם הוא מובל אחר כבוד לקבורה. שתי סברות למותו הפתאומי אחד מות טבעי, והשנייה הרעלה ע"י אחד המשרתים בעזרתו של רופאו האישי. שתיהן כמובן מוצאים להורג בפקודתו של אחיו יורש העצר עותמן ביי.   

   

6.עותמאן ביי.

שמו המלא בערבית- أبو النور عثمان باي  אבו נור עותמאן ביי.

Othmane Bey

נולד בשנת 1763.

שלט בתוניס מספטמבר 1814 עד דצמבר 1814.כ 3 חודשים.

נרצח במיטתו ע"י בן דודו מחמוד בדצמבר 1814.

עותמאן ביי הוא אחיו למחצה של חמודה באשה ביי, הוא יורש את כסאו לאחר מותו ב15.9.1814 . הוא הספיק לשלוט במשך כשלושה חודשים בלבד, הוא נרצח בלילה בעודו במיטתו ב21.12.1814 על ידי בן דודו מחמוד באשה ביי כנקמה על שהוסר מהירושה על ידי דודו עלי ביי השני. על הדרך הוא מוצאי להורג גם את בנו בכורו של עותמאן ביי.  

 

7. מחמוד  באשה ביי

שמו המלא בערבית-أبو الثناء محمود باشا باي אבו אתנא מחמוד באשה.

Mahmoud Bey.

נולד בשנת 1757 בתוניס.

שם אביו: ראשיד מוחמד ביי.

שלט בתוניס משנת 1814 עד שנת .1824 כ 10 שנות שלטון.

נפטר בתוניס בשנת 1824.

מחמוד באשה ביי הוא בנו  בכורו של ראשיד מוחמד  ביי  הוא הודח על ידי דודו עלי ביי  ולאחר מכן הוא מודח על ידי בן דודו חמודה באשה ביי מרשת הכיסא. אם זאת הוא מצליח לגרם לבן דודו השני עותמן ביי להתנקש על ידי  בניו חוסיאן ומוסטפה ויורש אותו על כסא המלכות . ב221 דצמבר 1814 חודש לאחר הצטרפותו הוא מוצאי להורג את הווזיר הגדול יוסף סהב אטבהא . גופתו נגררת ברחובות תוניס על ידי ההמון ובסוף נזרקת בבית הקברות הנוצרי בעיר. עם זאת משפחתו מצליחה להשיג את הגופה וקוברת אותו בקבר שבנה לעצמו במסגד הנאפי של חלפאון. מחמוד באשה ביי ממנה תחתיו את אחי  למחצה  של אשתו מוחמד ארבי זרוק לווזיר הגדול וזה הופך להיות יותר עשיר מהביי עצמו. בשנת 1822 מוצא מוחמד ארבי זרוק להורג וזאת כדי להקל על תפיסת השלטון של  יורש העצר חוסייאן באשה ביי השני.

8. חוסיאן באשה ביי השני.

שמו המלא בערבית-أبو عبد الله حسين باشا باي אבו עבדאללה חוסיאן באשה.

Hussein II Bey.

נולד בשנת 1784.

שם אביו: מחמוד ביי.

שלט בתוניס משנת 1824 עד שנת 1835. כ11 שנות שלטון.

נפטר בלה גולט בשנת 1835.

חוסיאן באשה ביי השני הוא בנו בכורו של מחמוד באשה ביי ומוגדר כיורש העצר כבר בשנת 1815. הוא יורש את אביו ב 28 למרץ 1824, ומתמנה למיג'ר  גנרל בצבה העותומאני.  הנסיך השאפתן והדינמי אינו סובל את תפישת השלטון על ידי הענף הצעיר של המשפחה החוסיינית ולאחר מותו סבאו ראשיד מוחמד ביי יורש אותו אחיו הגדול עלי ביי השני. ומעביר את השלטון לבנו חמודה באשה ביי. כאשר האחרון מת אביו מחמוד באשה ביי שהיה אמור להעלות על כס השלטון מודח על ידי אחיו של חמודה עותמן ביי. בעזרתו של הווזיר הגדול יוסף סהב אטבהא . חוסיאן ומוסטפה בעזרתו של דודם מוחמד ארבי זרוק נוקטים פעולה ומחסלים את הביי עותמן ביי בלילה ב21 דצמבר 1814.

 

9. מוסטפא באשה ביי.

שמו המלא בערבית-أبو النخبة مصطفى باشا باي  אבו אלנכבא מוסטפא באשה-

Moustapha Bey .

נולד בשנת 1787.

שם אביו: מחמוד ביי.

שלט בתוניס משנת 1835 עד שנת .1837 כ 2 שנות שלטון.

נפטר בלה גולט בשנת 1837.

מוסטפא  באשה ביי הוא בנו של מחמוד באשה ביי ואחיו של חוסיאן באשה ביי השני. מוסטפה מתמנה ליורש העצר בשנת 1824 ויורש את אחיו ב20 מאי 1835. בשנת 1837  עורך מוסטפא באשה ביי בעצתו של הווזיר הגדול שקרי סאהב אטאבה מפקד של כל צעירי תוניס  מגיל 10 ועד לגיל 25  במטרה לרשום אותם לצבא סדיר. צעד זה מרגש מאוד את האוכלוסייה שהייתה פטורה מגיוס מאז ומתמיד. בסופו של דבר בעצתם של שייכים מוסלמים הוא יורד מהרעיון של הגיוס.

 

10. אחמד באשה  ביי  הראשון.

שמו המלא בערבית أبو العباس أحمد باشا باي  אבו אלעבס אחמד באשה.

Ahmed I er Bey.

נולד בשנת 1806 בתוניס.

שם אביו: מוסטפא ביי.

שלט בתוניס משנת 1837 עד שנת 1855. כ17 שנות שלטון.

נפטר בלה גולט בשנת 1855.

 

 אחמד ואני ביי הראשון  הוא בנו של מוסטפא  באשה ביי . הוא יורש את אביו באוקטובר 1837. כנסך צעיר היו לו שאיפות גדולות לארצו הוא רצה שיהיה לו צבא גדול וצי גדול של אוניות אך הוא לא ידע לכלכל את צעדיו נכון גם הוא וגם שר האוצר שלו מוסטפא חזנאדר שהפך גם לגיסו. אחמד ואני באשה ביי לא השאיר אחריו יורשים ומי שירש אותו הוא בן דודו מחמד באשה ביי בנו בכורו של חוסיאן באשה ביי השני .

 

 

11. מוחמד באשה ביי.

שמו המלא בערבית أبو عبد اله محمد باشا باي אבו עבדאיללה מוחמד באשה.

Mohammed Bey.

נולד בשנת 1811 בתוניס.

שם אביו:  חוסיאן השני.

שלט בתוניס משנת 1855 עד שנת 1859. כ 4 שנות שלטון.

נפטר בלה מארסה בשנת 1859.

 

מוחמד באשה ביי בנו של חוסיאן באשה ביי השני הוא יורש את אחמד ואני באשה ביי הראשון במאי 1855. מוחמד באשה ביי הקיף את עצמו ביועצים רבים ומסורים. כל זה כדי לנהל את הממלכה בתבונה .  בתקופתו נכתבו "הסכמי יסוד" ברית אמון בן השלטון לאזרח כמו כן נקבע גם "המשפט הציבורי" סט של כללים  מסודרים של ניהול נכון ועוד

12.מוחמד אל צאדק באשה ביי.

שמו המלא בערבית أبو عبد الله محمد الصادق باشا باي אבו עבדאללה מוחמד אלצאדק באשה.

Mohammed el-Sadik Bey.

נולד בשנת 1813.

שם אביו: חוסיאן השני.

שלט בתוניס משנת 1859 עד שנת 1882. כ 23 שנות שלטון.

נפטר בתוניס (בורדו) בשנת 1882.

מוחמד אלצאדק באשה ביי הוא בנו של חוסיאן באשה ביי השני, הוא יורש את אחיו מוחמד באשה ביי בספטמבר 1859. בשנת 1860 הוא מחליט להקים בית דפוס ראשון בתוניסיה ומפרסם פרסומים רשמיים של השלטון.  ב23 באפריל שנת 1861 העיתון מפרסם את החוקה האמיתית הראשונה של העולם הערבי. היא מפרידה בן סמכויות המבצעת, השופטת. והמחוקקת. הביי יוצר בתי משפט חדשים לצדק. וממנה מועצה עליונה בשיתוף פעולה עם אספת העם, וממנה גם בית משפט עליון. ב26 לאפריל 1861 משנה מוחמד אלצאדק באשה ביי את סדר הירושה לכס השלטון, וקובע שמעתה והלאה יורש העצר יהיה המבוגר ביותר של המשפחה  והוא יורש את השלטון ולא בכור בניו של השליט הקודם. מוחמד אלצאדק באשה ביי מבצע מספר גדול של שינוים בשיטת ניהול הממלכה  בחוקים ובדרכי המשפט. מוחמד אלצאדק באשה ביי נושא מספר נשים אך מאף אחד מהן לא היו לו ילדים. יש הטוענים  כי חיבב גברים ולא נשים.

 

13.עלי באשה  ביי השלישי.

שמו המלא בערבית- أبو الحسن علي باشا باي بن الحسينאבו חוסאין עלי באשה ביי בן אלחוסיאן.

Ali ben Hussein Bey.

נולד בשנת 1817 בלה מארסה.

שם אביו: חוסאין השני.

שלט בתוניס משנת 1882 עד שנת 1909. כ 19 שנות שלטון.

נפטר בשנת 1909 בלה מארסה.

 

עלי באשה ביי השלישי הוא אחיו של מוחמד אלצאדק באשה ביי  ובנו של חוסיאן באשה ביי השני. על באשה ביי השלישי הוא מוכשר כיורש העצר מאוגוסט 1863 על ידי אחיו אשר ממנה אותו כמפקד אוגדה ומציב אותו בראש  הטור החמוש שחוצה את העורף התוניסאי. עלי באשה ביי השלישי לוקח על עצמו את המשימה הזו באופן אישי והוא מצליח לגבות מיסים מהשבטים מן בז'ה שבצפון לאל כף שבדרום ומקירואן ועד למדבר סהרה התוניסאי. עלי באשה ביי השלישי הפיל את מרד השבטים באיזור בעזרתם של גנרלים אחמד זרוק ורוסטום. לאחר חתימת הסכם בורדו הוא יורש את אחיו מוחמד אלצאדק באשה ביי ב 29 אוקטובר 1882, הפעולה הראשונה שהוא עושה כשליט היא לקבל את התפטרותו של השר מוחמד חזנאנר וממנה במקומו לראשונה בתולדת תוניסיה  את הווזיר הגדול מוחמד עזיז בואטטור . בשנת 1885בעקבות הפגנות  חוזרות ונשנות הוא מקבל בארמונו את נכבדי השוקים בתוניס אשר באו להתלונן על התקנון השווקים בתוניסיה . ואז הוא אומר להם את המשפט "אתם באים לבכות בלי דמעות".

 

14.מוחמד הדי ביי

שמו המלא בערבית- محمد الهادي باي بن علي  מוחמד אל הדי ביי בן עלי

Muhammad El Hadi Bey

נולד בשנת 1855

שם אביו: עלי ביי השלישי

שלט בתוניס משנת  1902 עד שנת 1906. כ 4  שנות שלטון.

נפטר בשנת 1906 בקרטגו.

מוחמד אל-האדי באשה ביי הוא בנו של עלי באשה ביי השלישי. הוא מוכשר כיורש העצר משנת 1898 ויורש את אביו עלי באשה ביי השלישי ב11 יוני 1902.הוא מונה למפקד הדיביזיה ב3 דצמבר 1898,והועלה לדרגת מרשל ב11 ביוני 1902.לפי המקורות הוא היה מאוד תרבותי ומנומס ידע קראו וכתוב בצרפתית, זה לא מנע מימנו לעמוד מול השלטון הקולוניאלי הצרפתי. בעקבות סכסוך בשנת 1904 עם הגנראל הצרפתי שהיה מוצב בתוניס סטיבן פייצ'ן. במהלך השנים הוא נתקף בשיתוק מוחין  ובשיתוק בגפיים התחתונות. וכך הוא מסיים את חיו.

 

15. נאסר ביי

שמו המלא בערבית-. محمد الناصر بن محمد باي. מוחמד אלנאסר בן מוחמד ביי

Mohamed el-Naceur Bey

נולד בשנת 1855

שם אביו: מוחמד ביי.

שלט בתוניס משנת 1906 עד שנת 1922. כ 16 שנות שלטון.

נפטר בשנת 1922 בלה מארסה.

מוחמד אל נאסר באשה ביי הוא בנו של מוחמד ביי. ב11 במאי 1906 הוא יורש את בן דודו מוחמד אל האדי באשה ביי . ב11 יוני 1902 הוא מתמנה לרב גנרל של קודמו בתפקיד מוחמד אל האדי באשה ביי. ובשנת 1906 מוענקת לו דרגת מרשל.  והוא יושב על כס השלטון עד 8 ביולי 1922, באפריל באותה שנה הוא מאיים להתפטר אם צרפת לא תענה לדרישותיו  אך מצליחים בדרכים עקלקלות לגרום לו לוותר על ההיפטרות.  אחרי לא מעט התנגשויות אם השלטון הצרפתי  הוא מסיים את חייו.

 

 

16. חביב ביי

שמו המלא בערבית-. محمد الحبيب باي  מוחמד אל חביב ביי.

Mohamed el-Habib Bey

נולד בשנת 1858 בבורדו.

שם אביו: סידי מוחמד אל ביי Mamoune

שלט בתוניס משנת1922 עד שנת 1929. כ 7 שנות שלטון.

נפטר בשנת 1929 בקרטגו.

מוחמד אל חביב באשה ביי הוא בנו יחידו של מוחמד אל אמין ביי בנו הצעיר של חוסיאן באשה ביי השני שמת צעיר בשנת 1861 מבלי שזכה להתמנות לביי של תוניסיה. מוחמד אל חביב היה למעשה מחוסר אב כבר מגיל שלוש שנים וגדל אצל דודו מוחמד אל צאדק באשה ביי. הוא גם מחתן אותו אם אחייניתו של הווזיר הגדול מוסטפה אבן איסמעיל.  מוחמד אל צאדק באשה ביי מכשיר אותו לשמש כיורש העצר משנת 1906. ב 8 ליולי שנת 1922 הוא מתמנה כביי של תוניסיה. הוא לא מנסה לעמוד מול  שלטונות מדינת החסות (צרפת) בניגוד לקודמו בתפקיד מוחמד אל נאצר באשה ביי, מוחמד אל חביב באשה ביי קיבל את קופת האוצר אם חובות עצומים כך שלא הייתה  לו אפשרות לתמרן והיה נתון לחסידיו של השליט הצרפתי גנרל לוסיאן סן. הוא גם חונך את  המכון לחקר האסלם במסגד הגדול בפריז ביולי 1926. מוחמד אל חביב באשה ביי נושא שלוש נשים ורוכש ארמון בקרטגו ושם הוא מתגורר עד יום מותו.

 

17. אחמד ביי השני.

שמו המלא בערבית-. أحمد باي بن علي باي אחמד באי בן עלי ביי.

Ahmed II Bey

נולד בשנת 1862

שם אביו: עלי ביי השלישי

שלט בתוניס משנת 1929 עד שנת 1942. כ 13  שנות שלטון.

נפטר בשנת 1942 בלה מארסה.

אחמד באשה ביי השני הוא בנו של עלי באשה ביי השלישי. הוא מוכשר כיורש עצר בשנת 1928, הוא מחליף את בין דודו מוחמד אל חביב באשה ביי בפברואר 1929. היו לו עשרה בנים ושמנה בנות כולל הנסיך מוחמד אל טייב ביי, הוא היה גם הסבא של העורך דין ואיש האקדמיה אל מוכתאר ביי. ביוני 1940 מינה משטר וישי את האדמיראל ז'אן פייר אסטבאה לשליט תוניסיה והוא דוחק באחמד באשה ביי השני לחתום על צווים אשר מגבילים את חופש הפעולה שדל היהודים בתוניסיה. ואף מדיר אותם מהממשל ומהתקשורת, בשנת 1941 הוא מורה על ביטול המועצה היהודית והופך אותם כשאר תושבי המדינה.

 

 

18. מונסוף ביי.

שמו המלא בערבית-. محمد المنصف باي الحسيني מוחמד אל מונסוף ביי אלחוסיאני

Mohamed el-Moncef  Bey

נולד בשנת 1881 בתוניס

שם אביו: נאסר ביי

שלט בתוניס משנת 1942 עד שנת 1943.  שנת שלטון 1.

נפטר בשנת 1948 בפאו בצרפת.

מוחמד אל מונצוף באשה ביי הוא בנו של מוחמד אל נאצר באשה ביי. הוא יורש את כס השלטון מבן דודו אחמד באשה ביי השני ב 19 ביוני 1942, במהלך שלטונו בסוף מלחמת העולם השנייה הוא מנסה לתבוע את עצמאותו מול שלטונות וישי, שבהם תלויה תוניסיה תוך הגנה על אוכלוסייתה  מפני השלכות הסכסוך. הוא אחד התומכים העקרים של התנועה הלאומנית בתוניסיה. מוחמד אל מונצוף באשה ביי נחשב  כמגן היהודים בתוניסיה. בניגוד לקודמו בתפקיד אחמד באשה ביי השני אשר חתם על צווים נגד היהודים ,זה עשה את כל המאמצים כדי המנעה מלחתום על צווים =אשר  פוגעים ביהודים כגון ענידת הטלי הצהוב ועוד. למרות זאת שלטונות צרפת לאחר המלחמה כאשר הוחלפו השליטים הם באו למוחמד אל מונצוף באשה ביי בטענה כי שיתף פעולה אם שלטון וישי ועליו  להתפטר מתפקידו, הוא כמובן מסרב בתוקף וטוען כי נשבע להגן על עמו עד לנשמתו האחרונה "אני העזוב רק אם אנשי יבקשו זאת ממני לעשות זאת" אך טענות אלו לא עזרו לו ולמחרת הוא מועלה על מטוס של חיל האויר הצרפתי ומוטס לאלג'יר ומתיישב בעירה בשם לגואט שבדרום אלג'יר ובן דודו לאמין באשה ביי  ב15 מאי 1943.

 

 

הביי האחרון בתוניס

19.לאמין ביי.

שמו המלא בערבית-. محمد الأمين باي  מוחמד אל אמין ביי  

Mohamed el-Amine Bey

נולד בשנת 1881 קרטגו

שם אביו: חביב ביי

שלט בתוניס משנת 1943 עד שנת 1957. כ 14 שנות שלטון.

נפטר בשנת 1962 בתוניס.

מוחמד לאמין באשה ביי  הוא בנו של מוחמד אל חביב באשה ביי ואחרון הביאם בתוניסיה. הוא מתחלי את תפקידו באופן די לא ברור ומפוקפק לאחר פיטוריו של קודמו מוחמד אל מונצוף באשה ביי בשנת 1943. רק בשנת 1948 הוא זוכה בהכרה לגיטימית של העם התוניסאי. לאחר מכן הוא מתקרב לתנועה הלאומנית  בראשותו של חביב ברגיבא ופועלת נגד מדינת החסות הצרפתית, מוחמד לאמין באשה ביי לא מהסס להתריס נגד השלטון הצרפתי בתוניסיה. לאחר שלב היסוס שבו צפויה לקום מונרכיה חוקתית מחליטה ממשלת תוניסיה החדשה על הקמתה של רפובליקה תוניסאית ביום 25 ליולי שנת 1957. הביי מוחמד לאמין באשה ביי מגורש מארמונו הוא וכל בני ביתו ועובר לגור בדירה קטנה בעיר תוניס ושם הוא שם קץ לחיו ביום 30 ספטמבר שנת 1962 .

כאן מסיימת השושלת החוסיינית את תפקידה ההיסטורי בתוניס לאחר 252 שנות שלטון .

 

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

קאיידים בתוניסיה

קאיידים בתוניסיה בימי החפצים הקאייד הערבי היה נציגו של השליט באזורים ובמחוזות השונים. הקאייד מילא …

6 תגובות

  1. בס"ד
    לזכרוני, מו"ר רבי כ'לפון משה הכהן זצ"ל דן בספר עיני משה [הל' גיטין] בשם בייה, כיצד יש לרושמו, ובדבריו תלה זו בכינוי הכבוד 'ביי' הנ"ל

  2. מאיר ערב טוב
    בייה זה שם פרטי של אישה ע"כ דנים בזה בהלכות גיטין.
    לגבי כיצד כותבים באי או ביי זאת שאלה כי מאחר ושם התואר הוא תורכי/ערבי ובלועזית הוא נכתב BEY נשאלת השאלה האם הוא נכתב ע"פ השמיעה או ע"פ תעתיק של המילה מלועזית.
    פניתי למומחה בנדון ואני עדין ממתין לתשובה מדויקת כיצד זה נכתב.
    בברכה
    יוסי פרי

    • בס"ד
      רבי כ'לפון פסק שם שכותבים לפי השמיעה ולא לפי הכתיבה ולכן יש לכתוב 'בייה' ולא 'באיה', הרכמ"ה זצ"ל מדגיש כי ע"פ הכתיבה כינוי המלך הוא 'באי', ולכן מסתבר שזה התעתיק בעברית של המילה הערבית. לענ"ד לא שייך ללכת לתעתיק הלועזי שע"פ יש לכתוב 'בי' [ולא ביי] כיוון שמקור המילה אינו לועזי.

  3. משתמע מכך שמאז ומקדם התנהגות המוסלמים היתה אכזרית ביותר.
    גם היו מספרים לנו על כך ולא האמנו אולי, רואים זאת היום מבלי להתאמץ.
    ההתנהגות האכזרית הנעשיית בין האחים ובני העם -אם בסוריה או בלוב
    לא יוצאים מהכלל של אותם מושלים(ביים) בתוניסיה של אז(מתקופת העות'מנים.
    ישר כוח יוסי פרי על שיעור בהיסטוריה ברמה גבוה- מה שלא למדנו או יותר נכון לימדו
    אותנו בבית הספר (על העות'ומנים כן, לא לגבי יהדות צפון אפריקה ומדינות ערב בתקופת שליטת הביים).

    שבוע טוב ומבורך.

    • לניקול שלום. את צודקת לגמרי במסקנתך. מה שלא ברור הוא, איך אנשים מתרפקים ומתגעגעים לחיים האלה שם, שהיו חיי השפלה ופחד? הזמן מרכך את הבושה, הפחד, הבהלה. ותמיד יהיה מישהו שיספר לך על "יחסי שכנות מופלאים"…כן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *