יום פטירתו של רבי משה בר שאול הכהן זצ"ל

רבי משה הכהן זצ"ל הוא בנו של רבי שאול הכהן זצ"ל מחבר הספרים: "שי למורא" "שפתי רננות " "ערבי פסח" "נתיב מצוותיך" "קרני רמים" .

רבי משה הוא גם סבאו של רבי משה כלפון הכהן זצ"ל שעל שמו הוא נקרא. רבי משה הכהן זצ"ל היה תלמיד חכם עצום ומקובל, כפי שמעיד עליו הכתוב בפתיח של ספרו "פני משה" נתיבות תשמ"ז-1987 "מאת הרב הגאון האדיר המקובל האלוקי איש חי פעלים רבינו משה הכהן זצ"ל מאי ג'רבא". את תורתו ינק מאביו רבי שאול הכהן זצ"ל.

רבי משה הכהן זצ"ל חיבר את הספרים "פני משה" נתיבות תשמ"ז-1987 "ואת הספר "תפילה למשה" ירושלים תרע"א-1911 המאגד בתוכו את הספר "זכות משה"

סיפורים רבים מתהלכים סביב דמותו ואורח חייו אשר מופעים בספרים "ממלכת כהנים" . " בית אברהם" "מעשה בית דין" דף מ"ח ע"ב חתום בחודש תמוז בשנת התרט"ו -1855 וחתום הצעיר שאול נטף ס"ט. "מנחת כהן ח"א"

כבר בילדותו היה בקי בהוראה ובגיל עשר הכשיר את הדג אמנון (מושט) שהיה מתחלף להם בג'רבא בדג טמא הנקרא "פאר" (עכבר). עוד בנעוריו ביטל את המנהג הרווח עד היום בקיצת משפחות יוצאי ג'רבא שלא להכניס אורחים בליל פסח זכר לימי האנוסים והאינקוויזיציה בספרד שכל אורח יכול היה להיות מרגל של הכנסייה.

ועוד מסופר עליו כי התווכח עם שד"ר אחד שבא לג'רבא בפני אביו הגאון רבי שאול הכהן זצ"ל בחלקי השו"ע ויכול לו.
את תורת הקבלה למד בגיל צעיר באופן וכמעת עצמאי ונעזר מידי פעם במקובלים שהיו מצואיים באותו הזמן וכל זה ללא ידיעתו של אבי זצ"ל

למחיתו התפרנס ממסחר בצמר גם כאן מובא סיפור על עשקה שהוא עשה אם סוחר אירופאי שלא צלחה. וגם מסופר ששימש כפקיד אצל הבאיי בתוניס בפרק זמן מסוים.
מהמסופר על תולדות חייו של רבי משה הכהן נראה כי היו לא מעט מחלוקות אם אנשים שונים בג'רבא וגם אם רבני ג'רבא.

מסופר שרבי משה הכהן היה גם מומחה גדול בכתיבת קמעות. וכמו כן מסופר שתקופה מסוימת בחייו היה בעיר מאלטה ונזדמן לו שם להושיע גדולים ועשירים ע"י הקמעות. וכן מסופר ששימש כשוחט ובודק ושחט שחיטה כשרה לטבחים הנוצרים.

שלושה בנים היו לרבי משה הכהן זצ"ל. רבי דוד הכהן מחבר הספר "משגב לדך". רבי שלום הכהן היה רבי בעיירה זרזיס וחיבר כמה ספרים והוא אביו של הגאון רבי משה כלפון הכהן זצ"ל ובנו הקטן רבי יצחק הכהן זצ"ל הוא אביו של רבי מרדכי כמוס אמייס הכהן זצ"ל.
רבי משה הכהן בסוף ימיו חלה ונאלץ לנסוע לעיר ליוורנו שבאיטליה ולדרוש ברופאים ושם נפטר בליל שני של ראש השנה בשנת תרכ"ג-1863 ונתמן ליד קברו של החיד"א זצ"ל.

בהסכמה רבני ג'רבה לספר "דברי דוד" לרבי דוד צפג' זצ"ל ג'רבה תשי"א מיום כ"א אדר א' שנת התשי"א חתומים ע"ה חיים חורי ס"ט. ע"ה משה בבמוהר"ש הכהן ס"ט. ע"ה רחמים חי חויתה בלא"א חניניא הכהן ס"ט. ע"ה שלמה מאזוז ס"ט. ע"ה שושן הכהן ס"ט.

רבי משה בר שאול הכהן זצ"ל נתבקש בישיבה של מעלה ביום ב' לחודש תשרי שנת תרכ"ג-1863

ליקט וערך יוסי פרי

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

יום פטירתו של רבי שלום שמעוני זצ"ל

תולדות חיו של רבי שלום שמעוני מתוך הספר "גנזי שלום" תוניס תרע"ו -1916 . רבי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *