סיפורו של רבי נסים אלמצרי

בס"ד
מעשה בשני אחים האחד עשיר מופלג ובעל נכסים רבים, והאח השני עני מרוד אשר בקושי הצליח להביא פת לחם לילדיו ומדי פעם האח העשיר היה שולח עם אחד המשרתים שאריות של אוכל לאחיו העני.
חג הפורים עבר וחג הפסח עומד בפתח ובשכונה היהודית פעילות רבה סביב ההכנות לקראת החג, קניית הסיד לסיוד הבית, קניית הכבש לחג, קניית מלבושים ושאר דברים חדשים לחג.
ובביתו של האח העני כאילו הכל עמד מלכת, אין קניות אין הכנות ואין שום תכונות מיוחדות לקראת החג הקרב ובא.
אז נזכרת האישה כי צריך ללכת לנהר כדי לכבס את מספר עורות הכבש שיש להם בבית המשמשים כמזרונים לשינה. האישה פנתה לבעלה ובקשה ממנו לקחת את העורות וללכת לנהר כדי לכבס אותם לקראת החג, מחשש שיש בין סיבי הצמר חמץ. הבעל לוקח את העורות ושם פעמיו לנהר, לאחר שסיים את מלאכת הכיבוס פנה לשוב לביתו, ולפתע מופיעה מולו דמות בלתי מוכרת של אדם זקן בעל הדרת כבוד ודורשת לשלומו, הבעל משיב ביראת כבוד ופחד ששלומו טוב "ברוך השם". הזקן ממשיך ושואל האם עשית קניות והכנות לכבוד חג הפסח הקרב ובא, השיב האיש מתוך צער וכאב שאין הפרוטה מצויה בידו אך "השם יעזור" הזקן מהנהן בראשו ואומר לך לדרכיך בני ו"השם יעזור" לך ולבני ביתך. נפרדו אחד מהשני בשלום וכל איש פנה לדרכו.
העני אשר שם פעמיו לביתו, חשב כל הדרך, מי האיש הזקן והבלתי מוכר שפגש, אך מרוב מחשבות מהיכן ישיג את צרכי החג חדל להרהר בדמות העלומה. זרז האיש את צעדיו לביתו, וכאשר התקרב לפתח הבית לא האמין למראה עיניו – כבש קשור ליד פתח הבית!! שפשף האיש את עיניו אולי חזיונות הוא רואה אך הכבש חי וקשור בפתח הבית,
נכנס האיש לביתו והנה תכונה רבה בבית, קדרות על האש, אשתו וילדיו עסוקים בהכנות לקראת החג הקרב ובא. האישה ראתה פתאום את בעלה משתומם מהתכונה הרבה בבית, ואמרה לו בעלי לך ותזמין את השוחט שישחט לנו את הכבש הקשור בפתח הבית, הבעל לא מאמין למראה עיניו ושואל את אשתו מנין כל השפע הזה, עונה לו האישה "רבי נסים שלח לנו את כל השפע הזה".
בעודם עומדים ומספרים אחד לשני את אשר קרה להם במשך היום, בביתו של האח העשיר ההכנות לקראת החג היו בעיצומן. קראה אישתו של האח העשיר לאחת השפחות ונתנה בידה מעט מצרכים לחג ושלחה אותה לביתו של האח העני כדי לסייע בידיו לעשות את החג, השפחה הגיעה לביתו של האח העני, דפקה בדלת, האישה פתחה את הדלת וברכה אותה לשלום, אמרה לה השפחה גברתי שלחה לכם מעט מצרכים לכבוד החג, לא תודה ענתה האישה "ברוך השם" יש לנו הכל לחג.
השתוממה השפחה והתפלאה מנין כל השפע בבית האח העני, ושמה את פעמיה לבית גבירתה. כאשר ראתה הגבירה את השפחה עם כל המצרכים בידה שאלה אותה לפשר הדבר, ענתה לה השפחה כי ביצעה את שליחותה אך בביתו של האח העני יש את כל צרכי החג בשפע ואין הם רוצים לקבל את "המשלוח". הגבירה פנתה לבעלה וסיפרה לו את אשר קרה. האח העשיר השתומם מאוד מהסיפור והבטיח כי יבדוק את הדבר.
לא חלף יום והאח העשיר התייצב בבית אחיו העני כדי לשאול ולדעת הכיצד קרה הדבר שהשנה אין הוא זקוק לחסדיו, סיפר לו האח העני את אשר חווה בדרכו חזרה מהנהר לביתו, מיהר האח העשיר לביתו וסיפר לאישתו את אשר שמע, אמרה לו אישתו קח את העורות שיש לנו בבית ולך לנהר לכבס אותם, ואולי תפגוש גם אתה את האיש הזקן.
יצא האיש עם העורות לנהר, לאחר שסיים את מלאכת כיבוס העורות פנה לדרכו חזרה הביתה, ולפתע פוגש הוא את הזקן, שואל הזקן לשלומו והאם יש הכל לחג הקרב הובא, השיב לו האח העשיר כי יש אבל עדיין חסר, ענה לו הזקן לך לדרכיך בני "ושיהיה לך חסר כל ימי חייך", האח שמע את דברי הזקן אך היה בטוח כי שמע "שלא יהיה לך חסר כל ימי חייך".
זירז האח את צעדו ושם פעמו לביתו, כאשר נכנס הביתה חשכו עיניו, הבית ריק והאישה עומדת ובוכה בקול גדול ומר, שאל האיש את אישתו לפשר הדבר, השיבה לו אישתו כי באו הנושים ולקחו את כל אשר להם. אז הבין האח העשיר את אשר אמר לו הזקן "שיהיה לך חסר כל ימי חייך".                     
מאז שמים יהודי תוניסיה את מבטחם ברבי "נסים אלמצרי", כל יהודי אשר חסר לו דבר מה לקראת חג הפסח אומר "רבי נסים ישלח". בשם האמונה הפשוטה של יהודי תוניסיה "בקדוש ברוך הוא" ובאליהו הנביא שעושה נסים לעם ישראל חובר השיר כדלקמן, המובא במלואו:                                                       

 
 מתוך הגדה של פסח "אור ישראל"   

                                   בבית הדפוס של  מכלוף נאג'ר בסוסא בשנת תש"ח                                                                                   

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

וורקת אל-הבשישה/בסיסיה

בס"ד סימוכין לייחודו של ראש חודש ניסן: א.מסכת ראש השנה משנה א': " אַרְבָּעָה רָאשֵׁי …

6 תגובות

  1. מלכה דעי

    חבל שלא לקחו יוזמה ועשו מנגינה לשיר….אהבתי את הסיפור..

  2. עכשיו אני נזכר מור אבי היה מספר לי את הסיפור הזה מלמד הרבה!!!!

    • אשר שלום רב
      ברוך הבא לאתרינו"תוניסיה מורשת"
      זו הכוונה באתר שלנו להתחבר לשורשים
      ולסיפורים מבית אבא
      נישמח לראותך בין גולשנו
      בברכה לבנה פריאנטי
      בשם הנהלת האתר

  3. אחד שמתעניין

    בס"ד
    למלכה דעי, הלחינו את השיר הזה [אחד השירים המהדהדים בראשי מימי ילדותי]. לפלא שנשים בעיקר שרו תוך כדי עבודה, לא זכור לי שגברים עשו זאת [פרט לביהכ"נ ואירועים מיוחדים].
    אגב, היה מי שרצה להנות מממונו את רבי כ'לפון משה הכהן זיע"א ושלח לו כסף כשהמוען הוא "רבי נסים המצרי", רכמ"ה החזיר את הכסף לפי עיר השולח למרא דאתרא שיאתר את הנדיב הנסתר.
    שם זה משמעותי: נסים היינו מופת. המצרי = שיוצא את האדם מן המיצר והקושי או שמא כי נס זה היה בחד יציאת מצרים.
    ראיתי סיפור על ר"ן המצרי בערבית יהודית כמובן, והפלא שיש עליו סיפורים גם ב…אידיש [לדוג': פון אונדזער אוצר עמ' 95 – 99. גאולת ישראל ו', ע"א – 12 ועוד]. נמצאים אתי גרסות רבות של סיפור זה ממגוון ספרים, ואכמ"ל.
    והדבר החשוב מכל, ראיתי בספר חלקת מחוקק שכתב את שמות כל הקברים שבחלקה ז' בהר הזיתים, ושם בשורה ט' קבר 40 קבור וכך כתוב על מצבתו:'ר' נסים המצרי' [ואין פרטים נוספים על המצבה]

  4. יש מנגינה לשיר. אבי ז"ל שר אותו בסוף ליל הסדר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *