וורקאת אל-בשישה/אל-בסיסה

בס"ד

סימוכין לייחודו של ראש חודש ניסן:
 א.מסכת ראש השנה משנה א': "אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם. בְּאֶחָד בְּנִיסָן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים." 
ב. שמות פרק מ' פס' י"ז: "וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן"   
לראש חודש ניסן ייחודים רבים במקורותינו כמו יציאת מצרים, נתעטר בעשרה כתרים כמובא במסכת שבת ועוד. אבל ישנם שני ייחודים משמעותיים נוספים האחד המופיע במסכת ראש השנה משנה א, והשני הוא בספר שמות פרק מ' פס' י"ז .שני הייחודים האחרונים שהבאתי הם המקור למנהג להכניס תכשיט זהב לתוך "הקנדיל" שהנשים מדליקות בערב ראש חודש,  כי ביום בו נחנך המשכן למעשה נתקדש כל הזהב אשר נתנו הנשים לצורכי בנית כלי המשכן
על הבשישה/בסיסה.

      שמות פרק מ' פס' י"א: " וּמָשַׁחְתָּ אֶת הַכִּיֹּר וְאֶת כַּנּוֹ וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ"                             אונקלוס מתרגם כך את הפסוק:" וּתְרַבֵּי יָת כִּיוֹרָא וְיָת בְּסִיסֵהּ  ותְקַדֵשׁ יָתֵהּ"

לדעת רוב "המפרשים" זה הסימוכין למנהג "הבשישה/בסיסה " אשר אנו נוהגים בראש חודש ניסן.
 
מנהג הבשישה/בסיסה מקובל אצל העדה התוניסאית וגם אצל העדה הלובית ,
הבשישה/בסיסה מורכבת בדרך כלל מחלק מחמשת מיני דגן, כל אחד מוסיף או גורע על פי מנהגו.
נוהגים להוסיף תבלינים שונים וכמו כך שקדים קליפות תפוזים ורוזמרין ועוד.
המפתח
 מפתח
המפתח שאנו נוהגים לבחוש בו את הבשישה/בסיסה גם הוא סמל המסמל.
                                                      
מ-מטר
פ-פרנסה
ת-תחית המתים
ח-חיה יולדת 
"וורקאת אל-בשישה/בסיסה"
בערב ראש חודש ניסן. נוהגים לאחר תפילת ערבית להתכנס כל בני הבית, נשואים ורווקים כאחד, בבית אבא.
 אם הבית מדליקה "קנדיל" וכל הנשים במשפחה מכניסות תכשיט זהב אל תוך הקנדיל. (זכר לבניית המשכן אשר הנשים נתנו את זהבם לבניית המזבח ושאר הדברים העשויים זהב. המשכן נחנך בראש חודש ניסן).
 מניחים לפני ראש המשפחה את קערת הבסיסה/הבשישה העשויה בדרך כלל מחמישה מיני דגן (ויש המוסיפים דברים נוספים כגון עלי רוזמרין, קליפות תפוז קימל ועוד)
האב אוחז בידו השמאלית בקבוק שמן זית ובידו  הימינת אוחז במפתח הבית ותוך כדי יציקת השמן ובחישת הבשישה עם המפתח אומר הוא וכל בני הבית את הדברים הבאים (יש נוסחים שונים לדברים הנאמרים וכל אחד ינהג לפי מנהג אבותיו).
                                                                                                                                   

א
אתה ה' הפותח הכל ללא מפתח, פתח לנו פתח והענק לנו מטובך
ב
אתה ה' הפותח בלי מפתח, הנותן בלי בשר ודם תן לנו את צורכנו מידך לבדך.
ג
ד
יָה תְחָרק בְל אֶבשִישָה
כְאלת אֶל אֶבשִישָה
יָה פָתַחה בְלָא נֶפֵתַח
בְלָא נֶפתַח יָה פָתַח
חוֹן עָלִינָא יָה פְתָאח
חוֹן עָלִינָא יָה מוֹלָאנָה
ואֶלִי יָאכוֹלְהָ יִרְבָאח
יָה רָזאקָ.
יִזִינָא אֶל מָשִיח
ה
"יָה נִיסָן יָה נִיסָן חאוֹל אֶלבִיבָאן יָה נִיסָן אֶמְלָאה אֶלכִיסָאן"

 

כמארה עם אכור
יוסי פרי
מנהל האתר

Check Also

וורקת אל-הבשישה/בסיסיה

בס"ד סימוכין לייחודו של ראש חודש ניסן: א.מסכת ראש השנה משנה א': " אַרְבָּעָה רָאשֵׁי …

6 תגובות

  1. אין על האוכל הטוניסאי של הדודה שלי וורדיה ממושב תלמים הכי הכי בעולםםםםםםםםםם

  2. אחד שמתעניין

    בס"ד
    בספר "פרח שושן" לר"ש הכהן בן רכמ"ה זצ"ל מובא נוסח מעט שונה ללילת אל-בשישה

  3. גם אצלנו נוהגים לשים פריט זהב בתוך הקנדיל ואת המפתח בפשישה..מקווה שמנהג זה לא יגמר לעולם..גם טעים בריא ועוד יום שמאחד את המשפחה

  4. מאיר אוזן

    בס"ד

    אמי ז"ל נהגה בכל ראש חודש ניסן להדליק את הקנדיל ולשים בתחתית כוס הקנדיל תכשיט זהב;היא הסבירה כי ע"פ המסורת ישראל נגאלו בניסן ובניסן עתידין להיגאל הגאולה האמיתית והשלמה
    ולכן תכשיט הזהב הוא הכמיהה לירושלים של זהב תובב"א,לשיבת עם ישראל לארצו,לקץ הגלות,ולבניית בית המקדש שכולו זהב

  5. בס"ד
    יוסף ערב טוב

    מנהג "הבשישה" הוא מנהג נפוץ בקרב כל יהודי תוניסיה, אך יש שהקפידו לקיים מנהג זה ויש שלא הקפידו, וזה מה שעבר לדורת הבאים. אלה שהקפידו זה נשתמר עד עצם היום הזה בקרב דור ההמשך , ואלה שלא הקפידו זה פשוט נשתכח ולא עבר.
    לגבי המנהג שאותו צינתה, שמעתי על מנהג זה, אך באופן כללי המנהג שמופיע במאמר הוא המנהג שנשתמר בקרב חלק גדול מיוצא תוניסיה
    אשמח להוסיף למאמר הכתוב.

    בברכה
    יוסי פרי
    הנהלת האתר

  6. בס"ד
    שלום וברכה וברכות על האתר.ושתיצלח דרכיך ומעשיך.
    ברצוני להוסיף למנהג הבשישה הנהוג במשפחתינו .משפחת בדש העניפה(בעדש).אנו נוהגים להוסיף לתערובת תמרים וצימוקים.
    וכן כשאבי המשפחה או האם מוזגים מהשמן על ידי כל אחד מהנוכחים ,ובדרך כלל זה בהדרת מלך.עד לנינים.בקצות האצבעות מעט שמן.ומסובבים בתוך התערובת,ומה שכמובן נידבק ליד אוכלים.
    כמו כן מסתירים בתערובת טבעת זהב מפתח וצמיד ומאפשרים לנוכחים למצא את הפריטים כל אחד לפי צרכיו .הממתינה לזיווג מקווים שתמצא את הצמיד,סמל לאירוסין הממתינה לנישואין תמצא טבעת .והממתינים לדירה ימצאו מפתח .כמו כן אשה בהריון היו מנחשים מה תלד(לפני עידן האולטרה סאונד)על פי מה שמצאה.
    כמו כן אני נפגש עם חברים טוניסאים רבים שכלל לא מכירים מנהג זה .האם ידוע לך האם המנהג היה באזורים מסוימים?
    תודה וברכה וחג יתרו שמח.יוסי בדש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *