"בחוצים"

299

 

ה"בחוצים" הם  כנראה צאצאים של הברברים המתייהדים בזמנה של הכוהנת "דאהייה אל כאהנה" בת מאתיה בן-תיפאן המלכה הברברית בת לשבט "הג'ראוה" שבראשו עמדה, שבט זה השתייך לאחד משבטי "הזנאטה" שהתייהדו. במאה ה7.

שמם ניתן להם על עצם היותם חיים "בחוץ" מחוץ למסגרת של קהילה יהודית או ישוב מסודר. הם כונו גם בשם "יהוד אל ערב". היהודים יושבי הכרך רואים ב"בחוצים" נחותי דרגה, כי אינם יודעים קראו וכתוב, אך הם מתייחסים אליהם כאל אחים לגזע.

הבחוצים קיבלו על עצמם את הדת היהודית ושמרו בעיקר על סממנים חיצונים(אולי לא כולם אך חלקם )

הם המשיכו את אורח חייהם כשבטים נוודים שנדדו בצפון אפריקה.גרו באוהלים או במבנים העשויים מחיריות תמרים אשר צמחו במרחב המדברי, צבע עורם היה כהה יותר משאר התושבים היהודים, עיקר עיסוקם היה ברעיית צאן וחקלאות.

לאחר הכיבוש הצרפתי של אלג'יר בשנת  1830 . התגלו על ידי חוקרים ואנשי צבא צרפתים שסיירו בדרום אלג'יר "שבטים" של נוודים יהודים שבמקומות מסוימים אף נשאו את הכינוי "בחוצים"(כך כותב מיכאל אביטבול במחקרו על יהודים ויהדות באפריקה השחורה)

 

הפרופסור נחום סלושץ אשר ביקר באי ג'רבה בשנת תרס"ו-1906 כותב בספרו "האי פֶלִיא" :

בעמוד 71 הוא מספר על פגישתו אם רבי שאול הכהן זצ"ל ממיוחסי ג'רבה שמספר לו שיהודי ג'רבה מוצאם משבט זבולון. ובהמשך הוא כותב "הוא סיפר לי גם כמה דברים על חיי הבחוצים, הבדווים היהודים".                                                                                                                        בעמוד 162 הוא כותב " ג'ריבה  אחרת נמצאת על יד  העיר אל-כף  בתוניסיה והיא שמשה מרכז לבחוצים או הבדווים היהודים

 

רבי מיכאל שרביט זצ"ל יליד 1920 בקונסטאנטין שבאלג'יר אשר מונה לרב צבאי בצבא הצרפתי במלחמת העולם השנייה מספר כי בין העיר גמבטה לבין סוק אהראס גילה יהודים החיים במערות (בחוצים ממשפחת מימוני) שבעבורם שחט כבש כשר בערב חג הפסח ודיווח על קיומם לראשי הקהילה היהודית.

 

 

תגיות

אתר "תוניסיה מורשת" הוקם על ידי יוסי פרי מחבר הספר "בלאד אלפאל וליסמין" ובני משפחת פריאנטי. ייעודו של אתר "תוניסיה מורשת" הוא לשמר מורשת רבת שנים של יהדות תוניסיה על כל גווניה.


6תגובות ב “"בחוצים"

  1. מירי אלקלעי

    יוסי ערב טוב,
    בסוק- אלכמיס חיו שתי משפחות בחוצים זכורני שהיו מכנים אותם " בחוסייה " משפחת עלוש, ומשפחת מימוני.

  2. יוסי פרי Post author

    מירי ערב טוב
    תודה על העדכון זה רק מחזק את מה שכתבתי על הבחוצים.
    אני יודע שגם בלוד הייתה משפחת שכונו אותה בחוסאי אך מאחר ושם משפחתם הוא פיטוסי היה קשה לי להחליט האם זה שיבוש של פיטוסי או שהם בחוצים
    בברכה
    יוסי פרי

  3. ניקול אליאס/מימוני-מימון

    מאוד מצטערת שלא שמתי לב שהקלדתי באותיות לועזיות.
    פשוט לא רואים את מה שמקלידים, האם זה במכוון?

    למירי ויוסי שלום וברכה
    שמי ניקול אליאס מימוני/מימון
    צאצאית לשבט שכונה "בחוצים" בתוניסיה.
    אבי יוסף ליליס מימוני ז"ל ואימי מרסל מימוני לבית ביג'אווי ז"ל.
    אימי סיפרה לי שבאחד מביקוריה בבית גיסה, מצאה מספר דפים מספר
    שסיפר על נדידית המשפחה הרחבה, נדדו על גמלים וחמורים
    חצו מדבריות וסכנות בדרך.
    הגיעו למצרים, ישראל, סוריה וטורקיה וחזרה לצפון אפריקה בעיקר התיישבו בגיריה וכן
    התפזרו לתוניסיה, משפחת אבי בסמוך ללה כייף.
    אבי התייתם בגיל שנתיים, אחיותיו גידלו אותו,
    ובגיל צעיר מאוד התחיל לעבוד ולפרנס אתת עצמו(הילד הצעיר במשפחה.)
    בסמוך לסרס ששיכת למרחב של לה כייף היה שותף עם יהודי נסוף בחווה
    ועסק בחקלאות ומכונאות, אדם מוכשר מאוד שאת הקריאה וכתיבה כמו כן חשבון
    למד באימי במהירות .
    האמת איני יודעת אם לכבוד לי או לצערי שאני צאצאית לשבט מצאצאי הכוהנת או מלכה
    דהייה אל כהינה, יש מצב שמרגישה טוב עם זה.
    והרי קיים שיכתוב היסטורי מה טוב מזה.
    נו העיקר יהודיה לל דבר ונולדתי לאם יהודיה מבית מסורתי שהיו בו גם רבנים.
    לגבי משפחת אבי אציין שהם ככל יהודי ואף יתרה מכך חוגגים את כל החגים כדת משה וישראל
    על כל מנהגיה וההלכות.

    בברכה ניקול.

  4. יוסי פרי Post author

    נתן שלום רב.
    אני מסתמך על הכתוב ונוטה להאמין שמה שכתב רבי מיכאל שרביט זצ"ל הוא נכון.
    האם יש תעודות גרות לי אן ואני מניח שלא תמצא .
    ראה תגובה של ניקול.
    בהצלחה
    יוסי פרי

  5. דורי

    שלום רב
    אשמח לדעת אם יש לכם פרטים על סבא רבא שלנו סעייד סרוסי בנו של ר' פרזאללה סרוסי מחבר ספר החיים
    סעייד כתב שירים והופיע הבנתי שעד היום השירים מוכרים בתוניס
    אשמח לדעת אם מישהו מכיר/שמע משהו עליו או על שירתו
    תודה!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *