יום פטירתו של רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל

 

רבי רחמים חי חויתה בר חנינה כהן אברי"ש נולד בשנת תרס"א -1901 בג'רבה, הוא למד אצל רבי דוד (דידו) כהן גמרא ואצל רבי משה כלפון כהן הלכה. רבי רחמים היה מוכשר עוד בצעירותו, וכבר בהיותו בן שתים עשרה התחיל לחדש חידושים בתורה.

רבי רחמים התמסר במיוחד להרבצת התורה, במסגרת חברת "אור תורה" שבג'רבה. הוא היה מסתובב בכפרים ובערים שבתוניסיה על מנת לגייס כספים לחברת "אור תורה", ולגלות תלמידים חדשים וטובים כדי ללמדם תורה.
במסגרת מסעותיו הוא אף דאג למנות לקהילות בהן ביקר בחורים צעירים בעלי יראת שמים האחד לרב, השני לשוחט, השלישי למוהל, הרביעי למלמד תינוקות וכן הלאה וכן הלאה.
בילדותו כאשר למד תורה בלילה לאור העששית עד השעות המאוחרות ביקשו אביו ללכת לישון. הוא היה מכבה את העששית והולך לישון ואחרי שכל בני הבית נרדמו היה קם וממשיך בלימודו.
בהיותו בן י"ח שנים בא לתוניס עיר הבירה על מנת ללמוד את מלאכת השחיטה וידיעות כלליות. חכמי תוניס דאז העריכו אותו מאוד ואמרו לו בלשון הכתוב "לשמע אוזן שמענוך ועתה עיננו ראתך".

רבי רחמים היה מרביץ תורה ברבים ותלמידים רבים דפקו על דלתותיו, אך הוא לא קיבל יותר מעשרים וחמשה תלמידים כדין הגמרא. הוא דרש מתלמידיו לכתוב את חידושיהם בשיטות מיוחדות שהרגיל אותם בהם, וגרם לכך שיתחרו ביניהם בבחינת "קנאת סופרים תרבה חוכמה".
מסופר שבזמן שהיה שקוע כל כולו בלימוד טבל ענבים שחורים במלח ואכל בחושבו שהם זיתים שחורים, כל חושיו התרכזו באותה שעה במתיקות סוגיה עמוקה בש"ס ומה הטעם להבחין אז בין אוכל מתוק או מלוח?.
בשנת תרצ"ב בהיותו בן שלושים ואחד נתמנה לדיין בג'רבה יחד עם רבו רבי משה כלפון כהן. כמו כן היה דרשן ופייטן בחסד עליון.
רבי רחמים חי חויתה כהן חיבר ספרים רבים ובהם

"מנחת כהן" ב – 4 חלקים,

מנחת כהן-חלק שלישי - הכהן, רחמים חי חויתה בן חנינא, 1901-1959

במשך כחמש עשרה שנה חלה ונתייסר בייסורים קשים ונסע להתרפות בעיר הנופש חמאם ליף. שם  חיבר את סיפרו      "תקפו של נס" על מגילת אסתר,

תקפו של נס - מגילת אסתר - הכהן, רחמים חי חויתה בן חנינא, 1901-1959.

 

"פרחי כהונה" ב – 3 חלקים על הש"ס,

פרחי כהונה-חלק א - הכהן, רחמים חי חויתה בן חנינא, 1901-1959

פרחי כהונה-חלק ב - הכהן, רחמים חי חויתה בן חנינא, 1901-1959

פרחי כהונה-חלק ג - הכהן, רחמים חי חויתה בן חנינא, 1901-1959

 

ואת "שמחת כהן" ב – 6 חלקים (השתדל בהדפסתם רבי רפאל כצ'יר צבאן תלמידו)

שמחת כהן - חלק א - הכהן, רחמים חי חויתה בן חנינא, 1901-1959

 "מגיד מראשית" על ההגדה "גרש כרמל" על הלכות גטין .

"שיירי מנחה" על התורה,

והספר "זכרי כהונה" פסקי הלכות, ובסופו רשימת מנהגים שנהגו בג'רבה.

רבי רחמים היה בקי בענייני פולקלור ומנהגים ביהדות ג'רבה. בשנת תשי"ד עלה לארץ והשתקע במושב ברכיה, למקום מושבו נהרו המונים לשמוע תורה מפיו,

רבי רחמים חי חויתה הכהן נתבקש בישיבה של מעלה  ביום י' שבט שנת תשי"ט-1959 בהיותו בן נ"ט שנים , ומידי שנה נערכת במקום הילולה לזכרו. (מלכי תרשיש דף שי"ז)

ליקט וערך יוסי פרי

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

יום פטירתו של רבי יעקב חורי זצ"ל

רבי יעקב בר רחמים (השני) חורי זצ"ל תלמיד חכם ונבון מחבר הספרים "בני יעקב" ונלווה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *