יום פטירתו של רבי דוד בן עטר זצ"ל

משפחת בן עטר מוצאה ממרוקו, לא ברור כיצד אך באופן כזה או אחר הגיעו מבני משפחה זאת גם לתוניס. וכאן אנו פוגשים את רבי דוד בן עטר משמש כדין.

לאחר פטירתו של רבי אברהם חג'אג' זצ"ל בשנת תרמ"א-1881 נתמנה לראש רבני תוניס עד פטירתו בשנת תרמ"ה-1885.

בספר "נר דוד" לרבי דוד גג' זצ"ל ליוורנו תרכ"ח-1868 חתום בהסכמה משנת תרכ"ז-1867. רבי נתן בורג'ל, רבי שמואל צפג', רבי אהרן הכהן טנוג'י, רבי אברהם חג'אג', רבי שלום חי בשמוט, רבי דוד ן' עטר, רבי יוסף נטף, רבי אליהו גאביזון, רבי אברהם כ'לף, רבי שלמה פייתוסי, רבי אליהו בורג'ל ורבי חיים בורג'ל זצ"ל.

בהסכמה משנת תרמ"ד-1884 לספר "פסקי הראש" לרבי פינחס סעדון זצ"ל תונס תרס"ב-1902. "צוה לי לחתום בעדו מו"ה כמה"ר דוד ן' עטר" הצעיר שלמה ן' עטר ס"ט. ע"ה אברהם חיים בורג'ל ס"ט, ע"ה שלום לישע ס"ט הצעיר ע"ה אליהו חי בורג'ל ס"ט.

בספר "מעיני ישועה" לרבי ישועה כהן זצ"ל תוניס תרס"ו-1906 בסוף הספר בדף מ"ה ע"א בעניין החנויות המוכרות שכר וקאפ"י מצוין כי "צוה לי לחתום בעדו מו"ה כמה"ר דוד ן' עטר"-הצעיר שלמה ן' עטר ס"ט. אחריו לפי סדר זה חתומים כל הדיינים. הצעיר אליהו חי בורג'ל-סילט"א, ע"ה חיים בורג'ל ס"ט, ע"ה מרדכי סמאג'א ס"ט, ע"ה משה שמאמא ס"ט, ע"ה שלום לישע ס"ט, ע"ה סעדיה נטף סיל"ט הצעיר ן' ציון גיג' ס"ט. ביום י"ב לחודש אדר ב' מהאי שנ"ה את ה' האמר"ת היום לפ"ג (שנת תרמ"א-1881) אחרים חתומים עוד מספר רב של ת"ח.

רבי דוד בן עטר נתבקש בישיבה של מעלה  ביום י"ח לחודש טבת שנת תרמ"ה-1885 (תולדות חכמי תוניס דף שע"ב צילום מצבה )

ליקט וערך יוסי פרי

נוסח המצבה שהועתק ע"י ר' רפאל ארדיטי בעיתון

REVUE TUNISIENNE   1920

ט"ס או טעות מעתיק של   שם הנפטר  צ"ל רבי דוד אבן עטר כי שאר הפרטים תאריך הפטירה ושנת הפטירה מתאים בדיוק  לאלה של רבי דוד אבן עטר .

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

יום פטירתו של רבי יעקב חורי זצ"ל

רבי יעקב בר רחמים (השני) חורי זצ"ל תלמיד חכם ונבון מחבר הספרים "בני יעקב" ונלווה …

2 תגובות

  1. יצחק גבריאל מימראן

    לא רק משפחת בן עטר מוצאה ממרוקו, יש עוד משפחות בתונס כמו אלמאליח, נחמייאש, אמסללם, שבאו ממרוקו לתונס, ראה לדוגמה רבי שלמה נחמייאש שו"ב בתונס מוזכר בשו"ת ישיב משה שתרוג, רבי מרדכי אמסללם שו"ב ג"כ בשו"ת הנ"ל. ראה עוד בספר "ויאמר שאול" הנדפס מחדש לרבינו שאול נחמייאש זצ"ל ע"י מכון אורות יהדות המגרב, בהקדמת המוציא לאור הביא את רבי אברהם נחמייאש שבא ממרוקו והתיישב בתונס.

  2. רבי יצחק ברוך הבא.
    מזמן לא שמעתי ממך. אכן דברך נכונים ראה גם את משפחת אלפאסי ועוד.
    אני עדין ממתין ל"חוברת " שלך על הרבנים בצפון אפריקה.
    אם כבר אנו "מדברים" אני מחפש ריכוז של שמות הקאיידים היהודים בתוניס. אולי אתה יכול להפנות אותי לספר או דבר דומה בנושא זה.
    רכזתי שמות של 21 קאדיים אך חסרים לי עוד שמות ופרטים כגון שנות הפעילות שלהם. שנת פטירתם ועוד.
    אשמח לקבל סיוע בנושא.
    בברכה
    יוסי פרי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *