יום פטירתו של רבי נתן וזאן זצ"ל-נאבל

 

רבי נתן וזאן נולד בנאבל. כיהן כרבה של העיר נאבל בין השנים 1912-1936, אחרי פטירתו של רבי דוד שמול.
רבי נתן היה תלמיד חכם ענו וצנוע ומקובל על כל הבריות יהודים וערבים כאחד.

רבי נתן למרות שהיה רבה של העיר נאבל יתפרנס מיגיע כפיו, לא הסכים לגעת בכספי ציבור, ולא הסכים לקבל מתנות. "שונא מתנות יחי".
לפרנסתו היה לו דוכן בשוק, והיה מוכר בו ארבע או חמישה מוצרים יבשים כגון , סוכר. אורז וקייטניות. אך הייתה לו שיטה מיוחדת למכור את מוצריו מבלי להיות נוכח.כי זה ביטול תורה לשמה.כי את מרבית השעות בילה רבי נתן בלימוד תורה בבית הכנסת הגדול בעיר (ששם ישב גם בית הדין) ולא ניתן היה להפריע לו בזמן לימודו.

אחרי תפילת שחרית היה שב לביתו כדי לראות עם אישתו צריכה דבר מה, ומיד היה שב ללימודו.
שיטת המכירה שלו הייתה שבכול מוצאי שבת היה מגיע לדוכן שלו בשוק והיה משלים את מה שחסר, ועל הדוכן עמדה קופה, וכל מי שקנה מוצר שהיה חפץ בו היה שם את הכסף בקופה ללא שום השגחה.
בכל ליל שישי היה נוהג רבי נתן להגיע לדוכן, מרוקן את הקופה, והיה נשאר זמן מה יושב בצד בדוכן כדי מחד לשרת את ציבור הקונים אם צריך, ומאידך כדי לפגוש את צאן מרעיו ולענות על שאלות שונות, וכולם ידעו יהודים וערבים כאחד, שאם רצו לפגוש את הרב צריך להגיע בליל שישי לדוכן של הרב.

לא פעם היו נכבדי הקהילה והשייח הערבי ונכבדיו עומדים וממתינים לו עד שיגיע, כדי לדרוש בשלמו, לקבל מימנו עצה או מילא טובה, או לדון עימו על דברים שברומו של עולם.

באחד מלילות שישי ו' שבט תרצ"ו-1936, רבי נתן כהרגלו בקודש, שם פעמיו לדוכנו הקבוע בשוק, ומרחוק הוא רואה התקהלות גדולה סביב לדוכן, ראשי הקהילה, השייח הערבי ופמלייתו ממתינים לו ליד הדוכן,רבי נתן נבהל וחיש זירז צעדיו לדוכן כדי לראות את פשר הדבר, בהגיעו לדוכן הראו לו ראשי הקהילה מכתב שהגיע מאחת העירות (כנראה מבג'ה שהייתה אסם התבואה של תוניסיה).
שבו כתוב אם לא ירדו גשמים בזמן הקרוב מחיר התבואה יעמיר ויצטרכו לסמוך על שכנתם טריפולי שתספק להם תבואה, וזה ייקח זמן רב ובינתיים עלולים לרעוב ללחם.
השייח הערבי אף בא בטרוניה על כי הם הערבים התפללו ולא נענו, התפללו אתם אמר השייח ואולי בורא עולם ייעתר לתפילותיכם.

רבי נתן הקשיב בקש רב לדברים הנאמרים, ואז הושלך אס סביב וכולם הפנו את מבטם לרבי נתן כדי לשמוע מה בפיו.

רבי נתן פתח ואמר, הסירו דאגה מליבכם ועד ט"ו בשבט שהוא ראש השנה לאילנות בע"ה הכל היה בסדר.
ביום רביעי י"ב בשבט נכנסו בסערה השייח ופמלייתו אל בית הכנסת הגדול בצעקה גדולה ונוראה, על כי עדין לא ירד גשם, וחייבים לעשות מעשה כדי שירד גשם,וכל הטענות הופנו לרבי נתן שהיה עסוק בלימודי הקודש,

רבי נתן שמע את הדברים אך לא אמר דבר, קם עזב את המקום ופנה אל ביתו.
בהגיעו אל ביתו פשט את בגדיו ולבש בגדי לבן שהיה נוהג ללבוש בראש השנה וביום הכיפורים, ושם פעמיו לשני תלמודי תורה שהיו בעיר, ציווה על כל המלמדים והתלמידים להתלוות אליו.(אבא שלי היה בן תלמידי התלמוד תורה וסיפר כי מראה פניו של רבי נתן היו כפני מלאך וכולם חששו להביט בפניו).

רבי נתן מלווה בתלמידים והמלמדים שם פעמיו לכיוון בית העלמין בעיר, ותוך כדי זה הצטרפו לתהלוכה כל העוברים והשבים, השמועה פשטה בעיר וכולם עזבו את עיסוקיהם והצטרפו לתהלוכה.

רבי נתן שצעד בראש התהלוכה צעק בקולי קולות "לעולם ה' דברך ניצב בשמים" וכל הקהל חזר אחריו, וכך עשרות פעמים חזרו על אותו פסוק.
עד אשר הגיעו מחוץ לעיר לכיוון הר קטן, רבי נתן ביקש מכולם להמתין לו למרגלות ההר והוא עלה להר והתעקב מעט, ברדתו מין ההר צעק בצעקה גדולה פעם נוספת "לעולם ה' דברך ניצב בשמים".
מיד קדרו השמים וגשם החל לרדת. כולם שבו אל ביתם רטובים עד לשד עצמותיהם, והגשם לא פסק לרדת במשך שישה ימים רצופים.
ביום חמישי ו' שבט לאחר התפילה שב רבי נתן לביתו, ולא שב יותר לבית הכנסת.

קרא לשני בניו ר' דוד ור' שלמה אחיו ואמר להם בבכייה גדולה שהוא מתחרט ועצוב כל כך על מה שעשה, שדחק בשם יתברך שיוריד גשם, ועכשיו כולם חושבים שאני בעוצם כוחי עשיתי זאת , ולא כוחו של בורא עולם.
בניו ר' דוד ור' שלמה לא ידעו את נפשם מרוב צער אשר פקד אותם קמו ועזבו את החדר. לקראת ערב שוב קרא רבי נתן לשני בניו ואמר להם,שהוא יתפלל רבות לשם יתברך וביקש מחילה סליחה וכפרה על שדחק בו כדי להוריד גשם. הוא הודיע להם כי הוא עומד להשיב את נשמתו לבורא.

כל אותו הלילה היה סגור רבי נתן בחדרו, בבקר יום שישי לבש בגדי לבן נשכב על מיתתו עשה ווידוי וקרא קראית שמע וסגר את עיניו והשיב את נשמתו לבוראו.

באותו היום ערכו לו לוויה גדולה וכל העיר ונכבדיה ליוו את רבי נתן בדרכו האחרונה, תוך כדי זה שהגשם לא פוסק מלרדת.
תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים אמן.

רבי נתן וזאן נתבקש בישיבה של מעלה  יום ט' לחודש שבט שנת תרצ"ו 1936 (צילום מצבה)

דברים אלה נמסרו לי ע"י נתן בר אברהם בר משה בר נסים שהוא אחיו של רבי נתן וזאן.

ליקט וערך יוסי פרי

 

    תמונה 002

רבי נתן עם רעיתו ושלושת ילדיו

שער ביתו של רבי נתן וזאן זצ"ל בנאבל

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

יום פטירתו של רבי משה בוכריץ זצ"ל

רבי משה בוכריץ תלמיד חכם ולמדן, לראשונה אנחנו פוגשים אותו בספר "נורא תהילה ח"א לרבי …

One comment

  1. הייתי מעוניין לקבל את שושלת של הרב.אולי ימצא קשר למשפחת אבי.
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *