סעודת יתרו

45

 

ביום חמישי בשבוע שבו קוראים את פרשת יתרו, פרשת עשרת הדיברות, עורכים בבית סעודה לכל הילדים. בסעודה זאת נהגו להשתמש בכלים קטנים בצלחות וסכום שמתאימים לילדים.
המנה העיקרית שמוגשת בסעודה זו היא יונים. ולמה יונים? בראש ובראשונה, היונה הינו עוף קטן וכאמור לעיל, הכל בסעודה זו הינו קטן. שנית, במקורות נמשלו עם ישראל ליונה, כך הספורנו בפרושו על "שיר השירים" כותב על הפסוק "אחת היא יונתי תמתי" (פרק ו' פסוק ט') "האומה הדבקה בי כיונה בבעלה". רש"י כותב על הפסוק "הנך יפה עיניך יונים" (פרק ד' פסוק א') "עיניך כיונים, גווניך ומראיתך ודוגמתך כיונה הזאת הדבקה בבן זוגה וכששוחטין אותה אינה מפרקסת אלא פושטת צואר". למעשה הספורנו וגם רש"י מדברים על הדבקות בין עם ישראל לקב"ה, החיבור הניצחי בין כנסת ישראל לקב"ה לא ניתן לניתוק כלל, ואפילו כאשר "היונה הזכה הטהורה"- עם ישראל מובלים ל"שחיטה" – לשמד, הם תמיד דבקים בקב"ה ובתורתו, כך שלא ניתן לנתק בין השנים. אף במדרשים מצאנו שכנסת ישראל נמשלה "ליונה". והדבר המסמל יותר מכל את החיבור בין כנסת ישראל ל"קודשא בריך הוא" הוא מתן תורה ועשרת הדיברות הנקראים כידוע בפרשת "יתרו".
לסעודה זו היו שוחטים יונים כמספר הבנים במשפחה ויש שנהגו לשחוט תרנגול ולהגישו כעוף ממולא. בסוף הארוחה נהגו להגיש לילדים ממתקים ושאר דברי מתיקה.
מקורה של סעודה זו לא ידוע במדויק. קיימות שלוש סברות המצדיקות את קיומה של סעודת יתרו.
סברה אחת מדברת על מגפת הכולרה שפרצה במדינת תוניסיה לפני כ- 400 שנה שתקפה את הבנים וגרמה למותם,מגפה זו נסתיימה בשבוע שבו קוראים את פרשת יתרו ולכן עורכים את הסעודה שנקראת "סעודת יתרו".
סברה שניה .שמות  פרק יח, פסוק יב וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, עֹלָה וּזְבָחִים–לֵאלֹקים; וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל, לֶאֱכָל-לֶחֶם עִם-חֹתֵן מֹשֶׁה–לִפְנֵי הָאֱלֹקים
הסברה השלישית, המקובלת יותר בקרב יהדות תוניסיה, היא שבאותו שבוע הילדים ב"כותאב"- בחדר – למדו ושיננו את פרשת השבוע – פרשת יתרו ואת עשרת הדברות. לכבוד האירוע, וכן כדי לחבב את לימוד התורה על הילדים
נהגו לקיים את הסעודה.
מנהג זה קיים עד עצם היום הזה בקרב יהדות תוניסיה. לכבוד האירוע הזה אף הדפיסו "ורקת יתרו" וחילקו אותה לילדים שלמדו ב"כותאב".
מנהג "סעודת יתרו" קיים גם אצל חלק מקהילות  תימן, קוקז  ואלג'יר. כך כותב רבי נתן בן חיים עמרם זצ"ל בספרו  "תוצאות חיים"
 scan0050

 



אתר "תוניסיה מורשת" הוקם על ידי יוסי פרי מחבר הספר "בלאד אלפאל וליסמין" ובני משפחת פריאנטי. ייעודו של אתר "תוניסיה מורשת" הוא לשמר מורשת רבת שנים של יהדות תוניסיה על כל גווניה.


2תגובות ב “סעודת יתרו

  1. מירי אלקלעי

    יוסי פרי ,
    שבוע טוב ומבורך,
    תודה מקרב לב על שליחת " וורקאת יתרו " אשמח לדעת האם זה דף משוחזר או מקורי ? ברור לי כי הוא הופץ בין הילדים והובא ע"י הרב חיים עמרם ז"צל, אך מי הראשונים שערכו והדפיסו אותו ? מסתבר שלא רק בתימן וקווקאז ותוניסיה חוגגים אלא גם בקהילת יוצאי אלג'ריה …..לא הכרתי מעולם דף זה בעבר וגם לא נזדמן לי להכירו
    בארץ, רבים המגיעים לע.מ.י.ת שואלים עליו, עתה תהיה הזדמנות
    מצויינת להציגו בערב סעודת יתרו בפני כל האורחים.
    ושוב תודה ענקית,
    בברכה מירי.

  2. שמואל חדד

    בנווה דקלים שבגוש קטיף הנהגנו סעודת יתרו המונית לבני העדה ולכל העדות.האירוע היה מלווה בסעודה ובליווי פייטן ידוע (יובל טייב, כדורה, האחים ברדה וכו') . שנה לאחר הגירוש (המכונה "התנתקות") חידשנו בקרווילות ניצן את המנהג והוספנו תוכן שמרחיב את היריעה אודות רבני ומנהגי העדה.
    השנה הנושא יהיה "במעגל החיים" אודות אירועים שהמשפעה חווה: חתונה, ברית, בר מצווה וכו'.
    אנו מחפשים חומר : צילומים, הקלטות שירים ופיוטים או כל חומר כתוב .
    נשמח לקבל בהשאלה חומר שיוחזר אחרי סעודת יתרו הקרובה שתהיה במוצאי טו' בשבט (20.1.2011).

    ניתן להתקשר לטלפון 050-6241600 או לשלוח למייל: gadad4@walla.co.il.

    תודתי נתונה מראש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *