וורקת אל-בשישה/בסיסיה

202

בס"ד

סימוכין לייחודו של ראש חודש ניסן

"הקנדיל"

קנדיל קטן (002)

 

א.מסכת ראש השנה משנה א': " אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם. בְּאֶחָד בְּנִיסָן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים."

ב. שמות פרק מ' פס' י"ז: " וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן"

לראש חודש ניסן ייחודים רבים במקורותינו כמו יציאת מצרים, נתעטר בעשרה כתרים כמובא במסכת שבת ועוד.
אבל ישנם שני ייחודים משמעותיים נוספים האחד המופיע במסכת ראש השנה משנה א: והשני הוא שמות פרק מ' פס' י"ז .שני הייחודים האחרונים שהבאתי הם המקור למנהג להכניס תכשיט זהב לתוך "הקנדיל" שהנשים מדליקות בערב ראש חודש, כי ביום בו נחנך המשכן למעשה נתקדש כל הזהב אשר נתנו הנשים לצורכי בנית כלי המשכן

על הבשישה/בסיסה.

א.שמות פרק מ' פס' י"א: " וּמָשַׁחְתָּ אֶת הַכִּיֹּר וְאֶת כַּנּוֹ וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ"
אונקלוס מתרגם כך את הפסוק:" וּתְרַבֵּי יָת כִּיוֹרָא וְיָת בְּסִיסֵהּ וּתְקַדֵשׁ יָתֵהּ"

לדעת רוב "המפרשים" זה הסימוכין למנהג "הבשישה/בסיסה " אשר אנו נוהגים בראש חודש ניסן.

מנהג הבשישה/בסיסה מקובל אצל העדה התוניסאית וגם אצל העדה הלובית ,
הבשישה/בסיסה מורכבת בדרך כלל מחלק מחמשת מיני דגן, כל אחד מוסיף או גורע על פי מנהגו.
נוהגים להוסיף תבלינים שונים וכמו כך שקדים קליפות תפוזים ורוזמרין ועוד.

המפתח

מפתח

המפתח שאנו נוהגים לבחוש בו את הבשישה/בסיסה גם הוא סמל המסמל.
מ-מטר
פ-פרנסה
ת-תחיה המתים
ח-חיה-יולדת

   

         

כמאר עאם אכור

יוסי פרי    

ראש חודש ניסן2

מותר להעתיק/להדפיס   



אתר "תוניסיה מורשת" הוקם על ידי יוסי פרי מחבר הספר "בלאד אלפאל וליסמין" ובני משפחת פריאנטי. ייעודו של אתר "תוניסיה מורשת" הוא לשמר מורשת רבת שנים של יהדות תוניסיה על כל גווניה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *